Saturday, January 16, 2010

Setelah berulang kali tidak berjaya bekerja di luar, akhirnya saya tekad bekerja dari rumah- Zubaidah Arba'i





Peserta-Zubaidah Arbai'i


Status terkini:

- Jawapan: a dan c iaitu suri rumah dan wanita yang bekerja dirumah

Pengalaman dan cabaran yang dihadapi:

2 .Cabaran menjadi surirumah sepenuh masa dan

4. Cabaran wanita bekerja di rumah
Cabaran wanita bekerja dirumah dan sebagai Suri Rumahtangga.

Apabila sebut cabaran terlalu banyak yang ingin Idah lakarkan untuk perkongsian semua. Bukan senang dan mudah untuk hadapinya jika betul-betul belum bersedia. Begitulah perjalanan atau rentetan kisah Idah sebagai wanita yang bekerja di rumah dan suri rumahtangga sepenuh masa. Selepas berkahwin dan disahkan hamil memang Idah tidak bekerja. Idah mula berjinak-jinak dengan dunia perniagaan internet ini adalah disebabkan dorongan dan sokongan suami. Pemikiran Idah waktu itu bukanlah bekerja sendiri tetapi ingin bekerja makan gani kerana sejak dari alam belajar lagi minda ini telah ditanam,disemai dengan pemikiran selepas habis belajar mesti cari kerja.

Namun setelah berkahwin semuanya berubah. Status suri rumahtangga idah pegang. Di awal perkahwinan memang tidak dapat dinafikan selalu berlaku konflik dalam diri Idah(bukan konflik dgn suami ye...jgn salah faham..hihi). Idah selalu berfikiran ingin bekerja.. Idah meminta keizian daripada suami nak bekerja..jadinya mcm biasa perlu hantar permohonan...Suami idah lebih suka isterinya dirumah..namun maybe disebabkan desakan dan kedegilan idah...dia izinkan...Banyak juga tawaran temuduga yang idah dapat...namun apa yang terjadi ada hikmahnya kerana setiap tawaran temuduga yang idah perolehi tidak dapat Idah hadiri.

Temuduga pertama Idah dapat tawaran daripada Telekom Berhad, namun pada ketika itu Idah sudah pun sarat hamil 7bulan dan temuduga tersebut dijalankan di Kuantan Pahang..Idah duduk di Terengganu. Maka kesukaran untuk ke sana telah membuatkan idah menolak tawaran tersebut. Temuduga kedua daripada Kerajaan dan Idah tidak dapat hadari juga disebabkan hal-hal tertentu. Ada sahaja halangan. Dan temuduga yang terakhir sebelum idah terus nekad untuk menjadi suri rumahtangga sepenuh masa adalah daripada Syarikat Minyak di Kerteh iaitu OPTIMAL. Temuduga yang ketiga idah hadiri sebab dekat..Namun pada waktu itu Idah betul-betul baru habis pantang hari ke 44 bersalinkan anak pertama. Disebabkan mereka inginkan kekosongan tersebut diisi segera makanya Idah tidak diterima. Idah redha kali ini dan betul-betul tekad. Tidak sanggup rasanya nak tinggalkan buah hati yang tersayang. Maka idah telah memotivasikan diri dan mengubah pemikiran Idah.


Idah mula berjinak-jinak dengan internet disebabkan sokongan suami supaya idah mencari pendapatan sampingan disamping dapat membantu kewangan kami. September 2006 Idah mula berjinak-jinak dengan bisnes affiliate. Perniagaan Affiliate yang pertama idah join adalah membuat dan menghantara sale letter...affiliate ini memang popular masa tu..Modal idah dalam Rm40.00(suami yang keluarkan modal..sbb dia yang beria-ria suruh idah duduk rumah)...cabaran paling hebat waktu ini adalah untuk meyakinkan pelanggan dengan bisnes ini..kerana di Malaysia perniagaan seperti ini masih baru..setiap hari idah membuat pemasaran melalui pelbagai cara...Berkat daripada usaha itu idah berjaya memperolehi RM210 dalam seminggu.....Ini telah menaikkan semangat Idah untuk terus berkecimpung dalam dunia perniagaan online. Idah banyak join affiliate menjual ebook dan antara jualan affiliate ebook yang banyak idah perolehi ialah menjual affiliate ebook Belajar Bahasa Arab.Disebabkan bisnes affiliate ini juga idah telah bertemu dengan seorang kawan maya berasal dari kelantan. Persahabatan ini telah membawa idah kepada dunia forum.


Idah mula mengaktifkan diri dengan forum-forum bisnes. Forum pertama yang Idah aktif adalah wanitaniaga.com. Di situlah idah kenal ramai wanita-wanita yang berniaga di rumah malah ada yang bekerjaya dan cuba menambahkan sumber pendapatan dengan bisnes online.Bertitik tolak daripada itu...timbul minat yang mendalam dalam diri idah untuk mencuba berniaga. Alhamdulillah sudah ditakdirkan dalam bulan september 2007 Allah temukan idah dengan seorang kakak yang menjual Pad Susen..Inilah bisnes fizikal pertama idah ceburi. MLM. Modal serendah RM55.00...


Cabaran yang paling hebat idah lalui ketika itu adalah selepas melahirkan anak sulung dan dalam masa yang sama idah perlu menguruskan bisnes yang baru nak bertapak dan setahun jagung pun belum...disamping itu idah perlu hadiri kelas belajar membuat website sendiri secara online ...Ya ketika itu benar2 menguji tahap emosi, fizikal idah. Idah memerlukan fokus,komitmen yang besar untuk menyiapkan sebuah laman website. Masa idah banyak dihabiskan sehingga lewat pagi... kekurangan masa tidur...tenaga dan emosi juga kadang-kadang terganggu..kesihatan juga begitu... kadang-kadang idah terabaikan juga perhatian untuk anak idah...Alhamdulillah suami memahami dan membantu...Ye lah bukan senang nak senang...Perlukan pengorbanan.

Setelah 2tahun lebih idah dalam dunia bisnes online dan bekerja dirumah pelbagai ragam dan rentak pelanggan idah temui..tidak ketinggalan juga kritikan dan kutukan serta menjadi mangsa penipuan dunia siber ini....namun semua itu banyak mengajar idah untuk terus menjadi matang dan memperbaiki serta menambahkan ilmu di dada...Bukan mudah untuk menjadi suri rumahtangga sepenuh masa dan menjalankan perniagaan dirumah. Memerlukan kekuatan dari segi mental, fizikal dan spiritual. Perlu kuat untuk hadapinya...kerana masa kita bekerja adalah 24jam sehari...sama sahaja seperti wanita yang bekerjaya...kadang2 memenatkan namun ianya berbaloi-baloi...



Kini Idah mampu tersenyum kerana walaupun berstatus suri rumahtangga, idah boleh memperolehi pendapatan sampingan seperti orang lain...malah rasa bertuah kerana dapat menjaga, menguruskan dan melaksanakan sendiri keperluan suami dan anak... Masa yang fleksibel...biarpun sendiri Bos sendiri juga kuli...Syukur kini perniagaan idah terus berkembang dengan dua bidang iaitu bidang Dunia Fesyen Muslim, Produk kesihatan dan kecantikan. Mempunyai syarikat Enterprise hak milik sendiri... Oklah cukuplah setakat ini.


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin