Sunday, May 15, 2011

Cabaran bekerja dari rumah


Sumber: Buku Jana RM Dari Rumah
Muka surat: 131-135
Blog: http://www.naufalsayang.blogspot.com/ (Panduan bekerja di rumah, wahm, sahm, soho)

Terdapat banyak cabaran bekerja dari rumah. Saya ambil beberapa poin daripada buku Jana RM Dari Rumah, tulisan Masayu Ahmad yang boleh didapati di MPH, Popular dan kedai-kedai buku terpilih. Juga boleh dibeli melalui talian online seperti Mall Karangkraf dan juga laman web Alaf21.

Membuat keputusan bekerja dari rumah, tidak akan terlepas untuk melalui beberapa halangan dan cabaran. Lihat halangan sebagai satu pendekatan untuk anda memahirkan dan mematangkan diri. Pun begitu selepas membuat keputusan, persediaan dan usaha, anda perlu juga bersedia menghadapi beberapa cabaran yang menjadi laluan utama sebelum sukses.

Menerima perubahan baharu

Antara perubahan paling ketara bagaimana diri menerima situasi baharu bekerja di persekitaran rumah dan ada ada anak-anak di sisi. Jika dahulu kebiasaannya selepas jam lapan pagi, rutin sudah bertukar sebagai pekerja, hanya fokus kepada berkaitan di tempat kerja sahaja. Manakala rutin baharu, anda perlu mengurus dan menyelaras serentak.

Maksudnya di samping bekerja, anda perlu melayani keinginan anak-anak, menguruskan anak-anak yang bersekolah, juga menyambut suami pulang dari kerja yang mempunyai persepsi anda sebagai suri rumah serba lengkap.

Pastinya suami mengharap hidangan makan malam sudah terhidang di atas meja makan, rumah tangga terurus dan anak-anak dijaga rapi.

Persepsi sempurna ini membuatkan kadangkala berasa telalu banyak tugas serentak yang perlu diselesaikan. Jadi, sangat penting bagi anda untuk menguasai pengurusan masa dan kerja.

Gagal menjana pendapatan

Halangan pertama adalah untuk mendapatkan pelanggan dan tempahan produk. Selepas memulakan bisnes, anda perlu mempunyai kemahiran pemasaran yang baik untuk menghasilkan wang. Ini juga memerlukan masa untuk membina komuniti pelanggan. Pelan promosi dan pemasaran perlu jelas dalam rancangan bisnes sebelum ini. Ini merangkumi rancangan jangka pendek dan jangka panjang.

Bermula tanpa ada persediaan kadangkala membuatkan diri mula berasa putus asa. Anda sudah bermula, tetapi masih gagal menjana pendapatan. Anda memilih memulakan bisnes online, tetapi selepas setengah tahun beroperasi, masih belum menerma tempahan pertama. Ini membuatkan diri mula memberi persepsi negatif pada bisnes online yang diusahakan.


Baca selanjutnya dalam Buku Jana RM Dari Rumah, pembelian seperti di bawah:


1. Melalui Mall Karangkraf, klik pautan di bawah:

http://mall.karangkraf.com/webshaper/store/viewProd.asp?pkProductItem=2581

2.Melalui kedaibuku.com.my, klik pautan di bawah:


http://www.kedaibuku.com.my/index.php?page=shop.browse&option=com_virtuemart&Itemid=3


3. Melalui MPH Online, klik pautan di bawah untuk membeli


http://www.mphonline.com/books/nsearch.aspx?do=detail&pcode=9789675711015


4. Melalui Alaf21, klik pautan di bawah untuk membeli:


http://www.alaf21.com.my/prodDetails.asp?idpr=537

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin