Tuesday, January 5, 2010

Pengertian dan amalan Al-Ma'Thurat



Foto:http://www.aumsa.co.uk

1. Al-Ma'thurat adalah wirid dan doa harian yang diamalkan oleh Rasulullah S.a.w. Baginda adalah orang yang paling mengetahui betapa besarnnya ganjaran yang diperolehi dari amalan doa dan wirid tersebut.

2. Wirid, doa, zikir dan istigfar dalam Al-Ma;Thurat ini akan memantapkan jiwa disamping memiliki keutamaan dalam segala aspek kehidupan. Mendidik hati agar sentiasa merindui kepada Ilahi dan member kelapangan hidup dan kesihatan jasmani.

3. Bagi seorang muslim masanya tidak berlalu begitu sahaja. Dikala pagi dan petang ia sentiasa bertasbih, istigfar, tahmid dan berdoa kepada Allah dengan zikir ma'thur (yang berasal dari Nabi S.a.w)

4. Jika sesiapa yang mengamalkan zikir ini akan merasakan perbezaannya dengan hari-hari yang tidak dimulakan zikir Al-Ma'thurat. Begitulah kekuatan doa-doa dan wirid dalam Al-Mathurat ini sebagai senjata mukmin.

5.Al-Mathurat boleh dibaca pada waktu pagi dan petang mengikut ruang waktu yang tersedia bagi seseorang. Wirid dan doa yang terkumpul didalamnya berdasarkan nash sahih dan berdasarkan amalan Rasullullah s.a.w. Naskah disusun dengan teliti oleg As-Syahid Imam Al-Banna bagi memudahkan kaum muslimim mengamalkannya secaa teratur.

Bersambung.

Rujukan: Al-Ma'Thurat- Kumpulan Doa Nabi S.a.w
Penerbit: Al-Falah

No comments:

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin