Thursday, December 17, 2009

Akhirnya

Teks: Masayu Ahmad


Pagi tadi saya memikirkan mahu makan nasi kerabu. Tadi memang tidak masak apa-apa untuk en.suami penangan keletihan saya. Jadi saya fikir apa yanga ada di dapur. Semua bahan cukup untuk buat kuih bakar. Tadi operasi saya berjaya. Cuma tak ambil gambar sahaja.

Alhamdulillah, jadi juga kuih bakar saya, biasanya orang kelantan panggil kuih 'beke'
(bingka). Kononnya juga mahu buat nasi lemak. Jadi saya keluarkan semula oven pembakar lauk/ikan/ayam/kuih. Serba guna oven ni(hadiah perkahwinan).

Antara kejayaan kecil saya, sudah sebulan saya tidak ke kedai membeli kuih muih dan lauk pauk. Saya cuba memasak sepenuhnya untuk anak-anak dan bapak anak-anak ;D. Mudah-mudahan saya dijauhi sifat malas. Jika tak hampir setiap hari pergi beli ke kedai. Mungkin saya akan beli untuk sekali sekala sahaja.

Apa yang ada saya cuba kreatifkan diri memasak sepenuhnya untuk anak-anak. Kecuali kalau tak sempat nak buat, saya beli karipap frozen sebelah rumah. Kami suka tukar-tukar kuih.

Tahniah buat jiran saya



Roha selain jual karipap frozen, sudah pun mendapat tempahan buat handmade coklat untuk perkahwinan dan majlis. Roha, kalau baca ni sila senyum-senyum.

Blognya masih lagi dikemaskini, katanya malu nak tunjuk kat orang. Memang pemalu jiran saya ni. Kalau ada masa saya memang ke rumah Roha untuk membantu setakat mana mampu. Kiranya dia sudah berjayalah dalam skala bisnes kecilnya.

Untuk coklat handmade Roha sudah pergi bengkel dan kemudiannya, saya mula register blog untuk dia. Pegawai pemasaran Roha sangat cekap (Kakak, anak sulung Roha yang masih berada darjah satu, selalunya bawa ke sekolah. Jadinya kanak-kanak yang suka coklat akan tunjuk pada mak-mak masing-masing. Walaupun dilihat teknik pemasaran yang simple, tetapi cukup berkesan. Kadangkala ada juga dia beri karipap frozen sebagai saguhati kepada guru-guru yang mengajar kakak.

Roha sudah menerima tempahan pertamanya 700 biji untuk gift hari perkahwinan. Tahniah ya Cik Ha (entah dibacanya tidak blog ni ;D

6 comments:

Wan Anie said...

best nya kuih bakar.. mmm saya dah lama x makan tu. mesti cari ni... hihi

Anonymous said...

wah sedapnya kuih beke tu...memang suka,
tahniah juga buat cik roha...atas kejayaan nya...

Masayu Ahmad said...

Wan

kena cari cepat tu

Ima

akak jangan terpedaya tu pic google, saya menumpang sahaj

tp memang sedaplah, sudah habis kanak2 riang makan

Unknown said...

eh! terliur pulak tengok makanan dekat sini :)

Nash said...

huhu, lame x jenguk blog kak mas...

hope rajin2 msk utk anak2 n bapak anak2...hehe

Masayu Ahmad said...

cik epal

hi, kebanyakan pic google, memang terliur sebab gambar tu bijak menggoda

nash

lama tak dengar khabar nash

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin