Saturday, December 19, 2009

Surirumah vs Seri Ummah,

Penulis Bersama: Masayu Ahmad & Norudin Deraman


Apa yang membezakan surirumah dan seriummah. Sangat banyak dan jauh berbeza.

Surirumah :Hiasan rumah semata

Surirumah gemarkan sekali menghabiskan masa mencari waktu yang sesuai untuk keluar membeli belah, berlibur bersama rakan-rakan dan teman. Di hatinya sangat gemar dan mempunyai perancangan yang dirasakan ‘surprise’ untuk keluarganya. Sambutan ulangtahun perkahwinan sangat perlu baginya. Jika tidak dirai, membuatkan hatinya tidak tenteram dan duka nestapa

Seri ummah :Cinta Agung buruannya, sederhana pegangannya

Lain pula suri ummah gayanya cukup sederhana. Segalannya hanya kerana kecintaan pada Maha Esa, cinta agung yang menjadi buruannya. Segalanya sederhana, maharnya murah namun benihnya subur. Melahirkan srikandi pejuang islam yang perlu mewarisi kegemilangan agama Allah.

Surirumah : Tekadnya mahu gah di mata dunia

Surirumah gemar sekali akan ilmu-ilmu yang boleh membahagiakan jasadnya. Buruannya hanya kemilau dan keenakan dunia yang lazimnya membuatnya di hanyut. Acapkali dirasanya dirinya yang terbaik dan bijak laksana. Egonya tinggi, usah ditegur. Kerana apa sahaja yang dia pelajari, mudah akalnya menerima. Namun itu hanya ilmu keduniaan yang diburu semata. Dunia perlu baginya agar dia gah nampak bijak bistari.
Seri Ummah :Penuh Ilmu di dada
Seri ummah, dia mahukan terbaik buat diri dan keluarga.  Ilmu dunia  dicari, akhirat tidak dilupa. Berjaya di dunia, akhirat juga. Tidak kedekut mencurah ilmu, merendah diri sentiasa.

VCR: Dambaan Muslimah Sejati

2 comments:

UstazCahaya said...

Salam Kak Mas;-)

Minta maaf sangat, semalam saya ada kesibukan peribadi sikit. Baru malam ni ada masa untuk jurnal dan projek kita. Insya Allah, saya akan sambung di jurnal saya ya, mungkin untuk post esok

Masayu Ahmad said...

Ok, tak apa

sambung panjang-panjang ye ;D

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin