Monday, February 22, 2010

Smart Time Management For Busy Moms

Teks dan ulasan: Masayu Ahmad
When people complain that they do not have enough time to do something, what they really saying is that the thing is not a priority, and what they are doing is choosing another activiry in its place.

Let’s face it, time cannot be managed but people can!

You can tell time to last longer but it just will not do it. So instead of managing it, we must manage ourselves an use our time well. The best way to begin the discusson of time management is to take a look at your busy life an then develop a plan, a vision, or a program

-Karin Le Blance-

Home Speed Cleaning Tips & Clutter Control, an Organized & Happy Home. Muka surat 143.

Ulasan


Pengurusan masa untuk wanita, tidak kiralah surirumah, pelajar, wanita bekerja di rumah atau di luar rumah. Ramai yang mempunyai rutin yang sibuk setiap hari dan mengeluh seringkali kesuntukan masa.

Sibuk yang terurus

Suka saya nyatakan semua orang pun sibuk, tetapi sangat penting sibuk yang terurus. Setiap individu sudah mempunyai tanggungjawab yang perlu dilunaskan setiap hari, tetapi kadangkala kesibukan menjadikan diri tidak kreatif.
• Terkongkong dengan sibuk yang tidak bertempat.


• Tidak tahu membezakan situasi benar-benar sibuk atau membuang masa.


• Tidak mahir dalam agihan masa 24 jam.


• Tidak merancang dari awal penggunaan masa harian.


• Surirumah sepenuh masa sekalipun perlu ada perancangan masa, agar tidak dibazirkan dengan hanya melakukan perkara yang tidak menambah ilmu dan kemahiran.


• Tentukan masa bekerja, masa berkualiti, masa bersama keluarga, masa untuk diri sendiri.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin