Saturday, February 20, 2010

Sejarah wanita bekerja zaman nabi

Nota: Disebabkan tiada mood menulis entri baru, jadi saya mengulang kembali entri ulangkaji :D, supaya lebih melekat dan sebagai panduan yang jelas kepada muslimah.

Sumber: http://www.zaharuddin.net/ (artikel PDF)



Foto:http://www.zawaj.com/askbilqis/wp-content/uploads/2009/12/muslimah.jpg
Sejarah wanita bekerja zaman nabi,

Kebanyakan wanita di zaman Nabi dahulu tidak bekerja di luar rumah dan hanya bekerja di sekitar rumahnya sahaja.

Ummu Atiyah sebagai contoh yang bertugas menguruskan jenazah wanita Islam di Madinah, merawati lelaki yang cedera di medan peperangan, disamping itu menyediakan makanan buat pejuang-pejuang Islam.

Termasuk juga Rufadyah Al-Islamiyah, yang merupakan doktor wanita Islam pertama yang mana Nabi SAW menyediakan sebuah khemah khas di masjid Nabi untuk tujuan rawatan bagi pejuang Islam yang cedera ketika peperangan “khandak”

Demikian juga Ar-Rabaiyyi binti Mu awwiz dan Ummu Sulaim yang bertugas di luar rumah untuk memberi minuman dan makanan ke[ada pejuang. Ash-Shiwa binti Abdullah pula pernah bertugas sebagai guru yang mengajat wanita-wanota Islam membaca dan menulis di ketika baginda nabi Muhammad SAW masih hidup

Ummu Mihjan pula bertugas sebagai pembantu membersihkan masjid nabi sehingga ketika ia meninggal dunia, nabi tercari-carinya dan diberitahu kemudiannya, ia telah meninggal dunia. Sebagai penghormatan, baginda Nabi SAW pergi di kuburnya lalu menunaikan solat jenzah buatnya.

Selain itu Khalifah ‘Umar ibn Al-Khatab juga pernah melantik wanita bernama Ash-Shifa’ untuk menjalankan tugas hisabah atau ‘shariah auditor’ di pasar di ketika iti bagi memastikan ia dijalankan menepati Shariah.

Semua ini menunjukkan keharusannya, Cuma semua keharusan tadi diikat dengan syarat tertentu sebagaimana yang disebut oleh Prof.Dr Md Uqlah Al-Ibrahim antaranya (Nizam Al-Usrah,2/282: Al-Mar’ah Bayna Al-bayt Wal Mujtama’, hlm 18):-

1) Terdapat keperluan: menyebabkan ia terpaksa keluar dari tanggungjawab asalnya (iaitu peranan utama kepada rumahtangga) seperti:-

• Kematian suami dan memerlukan belanja kehidupan

• Memberikan bantuan kepada dua ibu bapa yang sangat miskin atau suami yang uzur tubuhnya.

• Membantu bisnes suami yang memerlukan banyak tenaga dan kos

• Mempunyai keistimewaan yang hebat sehinggakan kemahiran ini sangat diperlukan oleh masyarakat umumnya

2. Mestilah kerja ini berseseuaian dengan fitrah seorang wanita dan kemampuan fizikalnya.

3. Mestilah keluar bekerja dengan menutup aurat dan sentiasa menjauhi fitnah di tempat kerja.

4. Mestilah kerjanya tidak memerlukannya berdua-duana dan bercampur baur dengan lelaki

Sebagaimana antara dalil yang menunjukkan keperluan untuk tidka bercampur dan berasak-asak dengan kumpulan lelaki sewaktu bekerja adalah firman Allah SWT:

Ertinya: “Dan tatkala ia (Musa a.s) sampai di sumber air negeri Mad-yan ia menjumpai di sana sekumpulan orang (lelaki) yang sedang meminumkan (ternaknya), dan ia mendapati di belakang lelaki-lelaki itu, ada dua orang wanita yang sedang memegang (ternaknya dengan terasing dari lelaki)


Musa berkata;”Apakah maksudmu (dengan berbuat begitu)?”Kedua wanita itu menjawab: “Kami tidak dapat meminumkan (ternakan kami), sebelum pengembala-pengembala itu memulangkan (ternakannya), sedang bapak kami adalah orang tua yang telah lanjut umurnya” (Al-Qasas : 24)

5. Mendapat izin wali atau suami

6. Mestilah kerjayanya tidak menyebabkan tertanggu dan terhentinya tanggungjawa di rmah terhadap anak serta suami. (Nazarat Fi Kitab As-Sufur, hlm 84)

7. Tujuan dan niat utama bekerja bukanlah kerana keasyikan dan keghairahan kepada mengumpul harta dan niat semata-mata menyaingi lelaki.

8. Mestilah berhenti sekiranya terdapat keperluan dan kecatatan dalam pendidikan anak-anak.

9. Digalakkan ianya dilakukan dalam tempoh tertentu sahaja dna bukan selama-lamanya sehingga pencen. Sepatutnya berhenti sejurus sumai mempunyai kemampuan menanggung seluruh keluarga dengan baik. Kecuali jika mmepunyai kualiti yang amat diperlukan oleh masyarakay umum.

Sebagai panduan buat suami isteri bekerja, disertakan keputusan majlis Fiqh Sedunia tentang perkara berkaitan.

Bersambung.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin