Saturday, February 13, 2010

Mengurus limpahan maklumat

Teks: Masayu Ahmad


Sekiranya anda dalam proses membuat penyelidikan tentang bisnes dan pekerjaan yang ingin dilakukan di rumah, anda menghadapi timbunan maklumat. Tenggelam dan kemudiannya menyebabkan kelemasan.

Disebabkan lemas sudah tidak tahu mencapai pautan yang selamat. Panduan berikut membantu anda agar terus konsisten membuat penyelidikan tetapi tidak mengalami masalah timbunan maklumat.


1. Tetapkan pendirian bidang apa mahu diterokai, contohnya bisnes online dan bidang masakan.

2. Jadi anda hanya mencari maklumat dua perkara tersebut sahaja, jika menemui perkara baru, sisihkan seketika atau himpunkan sahaja dalam satu file. Jangan sesekali sentuh atau baca sehingga anda benar-benar kelapangan

3. Mencari idea dan peluang baru memerlukan anda menangkap data, membaca, memahami dan melakukan latihan demi latihan.

4. Cari ikon, pakar rujuk dalam bidang yang sama. Jika ada bidang lain yang menarik perhatian kembali kepada niat asal apa matlamat akhir anda dalam pencarian matlumat tersebut.

5. Elakkan menyimpan atau muat turun ebuku percuma seberapa banyak yang anda mahu tetapi ianya hanya sekadar hiasan semata.

Contohnya anda membeli set cadar melebih apa yang diperlukan. Anda berjaya membuat pembelian lima cadar kerana harga runtuh, tetapi hanya menggunakan dua sahaja. Tiga lagi bukan sahaja mengambil ruang penyimpanan tetapi sudah berlaku pembaziran. Pilih dan ambil apa yang perlu sahaja dahulu.

1 comment:

Ely Hasrul said...

good tips.. saya amik masa agak lama la nk susun sume info haha sbb dah lama tak in control and over excited pon iye gak.. fiuh..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin