Thursday, February 25, 2010

Hendak gagal atau berjaya

Teks: Masayu Ahmad

Buku motivasi ibarat pemanas yang perlu dibaca selalu. Apabila enjin kerajinan saya sudah makin lebur atau mulai sejuk, saya akan kembali membaca mana-mana buku yang boleh mengembalikan semula semangat.

Buku tulisan Razzi Armansur ini adalah antara koleksi buku motivasi yang saya baca berulang kali.
Semalam antara perenggan yang saya baca, sikap suka menangguh-nangguh adalah antara sikap orang gagal.

Kadangkala saya suka juga menangguh-nangguh, walaupun tahu ada tugasan penting yang segera diselesaikan. Antara langkah untuk buang sikap menanguh, membaca semual matlamat saya, tulis semula tugas yang perlu diselesaikan. Jikalau sudah terlalu penat, saya akan tangguhkan dan kembali apabila badan dan minda sudah segar. Menanguh terlalu lama sangat tidak baik untuk prestasi kerja, tidak kiralah kerja sendiri atau kerja makan gaji.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin