Saturday, February 20, 2010

Memori nasi berlauk, yang lama masih terkenang-kenang


Wanita dahulu sudah mencipta budaya buat duit dari rumah


Apabila menaip perkatan bekerja dari rumah pada carian google, angka carian tertera adalah 8,760,000. Bukan calang-calang angka sebenarnya. Betapa ramai umat manusia yang cuba mencari gaya hidup baru dengan bekerja dari rumah.

Wanita tradisional sudah memulakannya dahulu

Saya gemar kehidupan kampung yang tenang, tiada kesibukan, tiada pencemaran dan semuanya indah-indah belaka. Tatkala bangun pagi ibu sudahpun menyiapkan sarapan ataupun akan membeli sarapan di kedai atau gerai di sekitar kampung.

Sangat popular pada ketika itu ialah kedai Mok Doh Bulat, Kedai Mok Cik Mek dan Kedai Mok Doh Tok Mek Nik.

Kesemua pemilik kedai jualan nasi berlauk tersebut tergambar kemas dalam memori saya. Saya suka akan suasana pagi pada hari cuti sekolah saya mula mengayuh basikal memberi sarapan pagi.

Setiap kedai mempunyai cara dan citarasa yang berbeza dari rasa nasi berlauk. Tiga kedai tersebut memiliki aura tersendiri. Jika boring kedai Mok Doh Bulat, saya akan membeli kedai Mok Cik Mek, begitulah bertukar-tukar selera.

Kami sekeluarga sudah ada deria rasa mengenal nasi bungkus berlauk. Jika pendek dan comel sudah tentu nasi kedai Mok Doh Bulat. Kalau kuah pekat merah dan sedap, mesti kedai Mok Cik Mek dan kalau kuah sedikit dan baunya lain dari yang lain mesti dari kedai Mok Doh Tok Mek Nik.

Kedudukan kedai Mok Doh Bulat paling dekat, kalau mengayuh basikal hanyalah dua mint sahaja. Lokasi paling dekat dengan rumah saya kerana, berada pada kedudukan tepi jalan besar sahaja.

Kedai Mok Doh Tok Mek Nik berada di tepi pantai. Cuba bayangkan waktu pagi seorang kanak-kanak riang (saya lah tu) mengayuh basikal menelusuri rumah-rumah dan jalan yang berdekatan pantai.

Segar waktu pagi disapa pula angin pagi dari hembusan pantai sungguhlah mengujakan. Ketika menulis ini, saya seolah melihat skrin saya sendiri sedang mengayuh basikl mahu ke kedai Mok Doh Tok Mek Nik. Mok Doh mempunyai seorang anak perempuan, Kak Ani namanya. Kak Ani ini sangatlah bekeng dan mukanya masam sahaja. Sangatlah takut kalau mahu membuat permintaan kuah perlu banyak, atau kuah mahu diasingkan.

Kini setelah usia berganjak dewasa, apabila saya berjumpa Kak Ani di majlis kenduri kahwin di kampung, kami bertegur sapa dan memori saya terus mencanang bahawa Kak Ani sudah berkongsi kenangan indah saya semasa kecil. Terima kasih Kak Ani.

Bersambung…

2 comments:

y@tiezaini said...

memori nasi belauk ..mmg ttp segar dlm ingatan k.yati gok .. arwah mok k.yati dulu pun jaul nasi belauk n pulut nyoir .. mmg tersohor dgn namo nasi belauk mokcik yea kt kg dlm rhu,tumpat ..

Masayu Ahmad said...

kak yatie

memanglah nasi berlauk adalah nostalgia bagi warga kelantan mahupun terengganu

kedai kopi kami lebih dikenali sebagai kedai kopi pok mat (nama ayah)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin