You need to be organized in order to make good use of your time. Rest assured, your will never have all the time you think you need to accomplish what you feel needs to be done, but organization allows you to uses time in the most effective manner. In others word, you will get more done in less time.Muka surat 12, The small business start-up guide.
How organized are you
Do you get thing done on tnem..always?
Can you always find what you’are looking for?
Do you keep a schedule? A to do list?
Are you on time for appointments?
- Robert Sullivan-
Ulasan
Kali ini saya mahu kaitkan petikan di atas dengan pengurusan masa seorang surirumah dan juga wanita yang bekerja di rumah. Selalunya gimik yang diberikan surirumah mereka boleh sahja memulakan hari dengan kerja atau rutin yang sama tanpa perlu ada jadual yang lebih teratur.
Rumahtangga adalah satu organisasi kecil yang perlu diurus oleh seorang pengurus profesional yang memainkan peranan sebagai ibu, isteri, wanita dan pekerja. Justeru organisasi yang terurus pastinya mempunyai perancangan, strategi dan pelan tindakan.
Pengurusan masa tidak terkecuali dalam hal ini. Apa yang perlu dikuasai surirumah tidak kiralah anda sepenuh masa di rumah atau anda wanita bekerjaya, masih memerlukan perancangan untuk organisasi anda.
• Perancangan kalender tahunan, bulanan, mingguan, harian.
• Senarai kerja yang dimasukan dalam jadual harian.
• Jumlah agihan masa untuk urusan kerja dan urusan rumahtangga.
• Selesaikan mengikut waktu atau masa terpantas menyelesaikan kerja, nilai tambah untuk anda berehat awal untuk hari tersebut.
No comments:
Post a Comment