Thursday, February 14, 2013

Pilihan di tangan kita-tips wahm, sahm, soho

Teks: Masayu Ahmad


Salam pagi Jumaat, semalam sudah masak gulai ikan kering, jadi pagi ini itulah menu sarapannya, nasi putih, gulai ikan gelama kering, ala kelate.

Pagi ini berikut susunan kerja saya

1. Sunting dan sunting lagi ebook super wahm, super mom jangan lupa terbitnya pada 25 februari nanti, boleh ke sini untuk lihat http://superwahmsupermom.blogspot.com/

Saya meneruskan rutin pada bulan-bulan sibuk, saya akan bekerja sehingga malam dan juga berlarutan pada hujung minggu. Politik pejabat yang kadang-kadang tidak masuk akal, kerenah rakan pejabat, menempuh kesesakan jalan setiap hari, berulang alik dari rumah, pejabat, rumah pengasuh dan sekolah anak yang mengambil masa yang panjang.Kesemua tersebut adalah ahak berjauhan antara satu sama lain, saya boleh berada di dalam kereta dan di atas jalan raya sehingga 3 jam lamanya, bayangkan.  Cabaran menguruskan anak-anak seorang diri, kerana suami bekerja di Singapura. Awal pagi suami sudah keluar rumah, malam barulah nampak muka. Keluara semua di kampong, saudara mara juga jauh, agak susah untuk meminta bantuan. Jadi sedikit sebanyak membuatkan hati dan badan saya semakin letih, layu, kusam dan yang sewaktu dengannya ;(.
Klik di sini http://superwahmsupermom.blogspot.com/
Puan M
Sumber: Bab 2, super wahm, super mom, urus masa, urus tenaga, urus rumahtangga


2. Bermula 20 hb, saya sudah boleh fokus ebook seterusnya, untuk Mac, penulisan sudah siap suntung dan buat penyelarasan sahaja.

3. Bagi yang mahu mula bisnes butik online/ offline boleh ke sini, dapatkan ebook ini
http://mulabisnesbutik.blogspot.com/


Bab 1: • Memilih fokus produk yang sesuai contoh pilihan adalah pakaian kanak-kanak, banyak kategori yang boleh dipecahkan iaitu, barang kelengkapan kelahiran, pakaian kanak-kanak mengikut usia, pakaian tidur kanak-kanak lelaki dan perempuan, barangan kelengkapan penyusuan eksklusif.
• Contoh fokus produk lain ialah butik pakaian dan aksesori wanita. Contohnya butik pelbagai koleksi tudung, kain ela, pakaian siap seperti baju kurung, pakaian ke tempat kerja, pakaian untuk majlis sosial dan riadah. Untuk aksesori seperti beg tangan, kasut dan sebagainya.
• Contoh fokus produk lain ialah butik pakaian dan aksesori wanita. Contohnya butik pelbagai koleksi tudung, kain ela, pakaian siap seperti baju kurung, pakaian ke tempat kerja, pakaian untuk majlis sosial dan riadah. Untuk aksesori seperti beg tangan, kasut dan sebagainya.
Bab 12, Ebook Panduan Mula Bisnes Butik Online Offline.
“Walaupun kita gagal sekali, atau sukar mendapatkan pinjaman bank, perlu istiqamah dan terus buat sahaja (just do it!). Jangan fikirkan apa-apa. Usahakan apa yang ada. Ini penting untuk bina reputasi dan lama-kelamaan kita akan membina kredibiliti dan kepercayaan.”Tips Ali Hassan (pemilik Butik Al-Ikhsan)- Apa sahaja yang berlaku, usahawan perlu sabar.- Perbaiki kelemahan.- Jangan malu bertanya kepada pelanggan apa yang mereka tidak puas hati, biar mereka “komplen”.



4. Bagi yang masih asas dan tidak tahu bermula, dapatkan dahulu panduan asas bekerja dari rumah
www.janawangdirumah.com










No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin