Tuesday, October 19, 2010

Bilik bayi vs bilik SOHO



Teks: Masayu Ahmad

Pic; Google

Ok, saya ada satu entri berkaitan catatan meletakkan anak ketika melakukan aktiviti atau urusan luar. Saya berjanji akan ceritakan kelak ya, entri tertinggal untuk catatan harian 19 Oktober 2010. Iaitu tip meninggalkan anak untuk WAHM apabila ada urusan diluar. (Tolong ingatkan saya jika terlupa)

Sebetulnya mahu menulis tip penjagaan anak-anak semasa kita berada diluar rumah, tiba-tiba idea tentang bilik bayi datang menerjah pula jadi saya teruskan dengan entri ini dahulu ya.

Ok, disebabkan ramai ibu muda seperti saya masih lagi mempunyai anak-anak kecil sekitar umur 6 tahun ke bawah dan juga keperluan bilik untuk bayi dan ibu berpantang.

Sebetulnya dua pilihan di atas sangat sesuai untuk situasi saya sekarang dan selepas bersalin kelak. Satunya kerana mempunyai bayi kecil dan insya-allah keselesaan untuk memberi penyusuan penuh. Perlukah bilik sedemikian. Ya perlu, kerana kita sentiasa berada di rumah dan perlukan suasana selesa, mengembirakan dan rasa tidak mahu keluar-keluar dari rumah. Perlu membina keasyikan tersendiri.

Pernah tak kalian ke resort atau hotel, dekorasinya simple, tiada simpanan hiasan remeh temeh. Jadi sekarang panduan berikut membantu mengubah semula susnan bilik anak yang penuh serabut dan hiasan remeh temeh.

1. Pilih dua warna asas sahaja, warna cerah dan sedikit gelap. Dua warna sahaj.
2. Selaraskan dengan warna yang sama untuk perabot.
3. Gunakan segala bahan atau perabot sedia ada sahaja, jangan beli yang baru nanti membazir. Hanya beli cat sahaja untuk memberi suasana baru dan segar.
4. Simpan semua sekali perhiasan remeh temeh yang tidak perlu. Simpan dalam kotak dan sembunyikan di bilik stor. Syarat di sini tiada langsung hiasan remeh temeh yang menyerabutkan mata memandang.
5. Pilih hanya kelengkapan asas yang diperlukan sahaja. Ia sangat mewarnai rasa ingin berada di bilik yang baru diubah suai.
6. Permainan anak-anak simpan dalam kotak yang berasingan. Buka jika ingin digunakan. Jangan biarkan bersepah-sepah. Kekalkan aturan dan disiplin ini.

1 comment:

Syahida said...

Cantik deko dalam gambar tu, sejuk dan sedap mata memandang. Tips yang bagus. Terima kasih berkongsi! :)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin