Wednesday, October 20, 2010

Apa jantina? ;D

Teks: Masayu Ahmad
Pic: Google

Sememangnya hari ini cadangya mahu tengok apa jantina orang dalam perut. Tetapi disebabkan status kesihatan semua sukses, jadi tak payah jumpa doktor. Memang sungguh membuatkan perasaan ingin tahu itu, berada dalam keadaan tahu ke tak nak. Sebetulnya perasaan saya biasa-biasa sahaja. Biru ok, pink pun ok. ;D

Alhamdulillah atas layanan semua juru rawat yang semuanya baik hati dan berhemah. Kini sudah mencecah 30 minggu. Kepala juga sudah berpusing ke bawah. Cuma saya selalu bercakap-cakap dengan orang dalam, jangan keluar dulu ya, tunggu ibu selesai semua kerja, barulah keluar. Boleh ke macam tu? Boleh sahaja. Saya juga tidaklah lasak sangat, kalau lasak cepat pula keluar nanti. Suka suki saya punya teori. Insya-Allah fikiran dan minda saya kekal tenang dan fokus untuk menikmati hari-hari terakhir perjuangan seorang ibu.

Semasa jururawat meletakkan alat pengesan denyut jantung, terasa rindu dan sekali bunyi helaan denyut nadi dari dalam. Sungguh besar kuasa Tuhan, hanya mereka yang pernah mengalami sahaja mengetahui.

Juga Aiman yang semakin hari, semakin mula menunjukkan reaksi akan menerima adik. Selalu mahu berkepiti, tidur perlu peluk-peluk, mudah sensitif dan mahu pelbagai ragam muncul.

Kadangkala ibu biarkan sahaja, sengaja Aiman mahu menduga ibu dengan aksinya. Mahu perhatian lebih sementara keluar lagi adik untuk Aiman.

Aiman suka merengek-rengek dan melarat dengan tangisan. Kadangkala saya biarkan sahaja seketika, biarkan dia dengan perasaannya. Lepas puas menangis, Aiman dengan sendiri datang kepada saya.

"Ibu Iman mintaa maaf, man janji tak buat lagi." :D

Sungguh, Aiman pun faham keadaan ibu, tetapi sengaja sahaja buat-buat tak faham. Kemudian dengan sendirinya dia akan kembali bersuka. Jika buat lagi skrip yang sama akan diulang. Aiman, Aiman.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin