Tuesday, October 12, 2010

Kelebihan operasi skala kecil

Sumber: Buku Jana RM Dari Rumah
Muka surat: 84
Salah satu kesalahan yang sering kali berlaku di kalangan usahawan baru dan kurang berpengalaman ialah beranggapan perlu mengeluarkan kos yang tinggi bagi memulakan bisnes. Brian Amstrong dalam bukunya, Breaking Free; How to work at Home with Perfect Small Business Opportunity menyarankan beberapa kriteria penting dalam memulakan bisnes skala kecil terutamanya perlunya mengurangkan kos dan berjimat.

Tidak perlu menyewa pejabat


Boleh menjadikan salah satu ruang atau bilik sebagai operasi bisnes. Bukan sahaja bebas daripada membayar sewa, malah anda sangat beruntung berada di pejabat yang terletak di rumah sendiri.

Tidak memerlukan pekerja

Terdapat jenis bisnes yang tidak memerlukan bantuan pekerja, anda boleh melakukannya sendiri. Memandangkan operasinya kecil, jadi penjimatan masih berlaku kerana tidak perlu mengeluarkan kos upah.
Elakkan menghadiri mesyuarat yang kurang penting

Sudah semestinya sebagai pemilik, anda mahu sasaran pendapatan bulanan. Bagi perkara-perkara yang kurang penting, anda tidak perlu menghadirinya. Hanya perlu fokus kepada perkara yang boleh member kesan kepada peningkatan pendapatan syarikat. Contohnya mesyuarat bersama bakal pelanggan adalah lebih baik daripada menghadiri mesyuarat wanita yang mahu melakukan rombongan beli belah pada hujung minggu. Anda boleh pilih yang mana menjadi keutamaan.
Tidak perlu membeli peralatan bukan keperluan

Anda boleh menyenaraikan peralatan sokongan yang membantu perkembangan operasi bisnes. Sudah tentu peralatan yang penting didahulukan dan kurang penting boleh dibeli ketika anda sudah mempunyai kewangan yang stabil


Untuk tempahan dan pembelian terus melalui penulis: sila kilik pautan di bawah,

http://nilamberkat-kedaibukuonline.blogspot.com/2010/04/beli-jana-rm-dari-rumah.html

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin