Wednesday, March 17, 2010

Cabaran bekerja di rumah dan solusi

Teks: Masayu Ahmad

1. Anak-anak kecil.
Anak-anak kecil kadangkala suka membuat permintaan untuk menarik perhatian. Ketika anda sibuk mereka juga sibuk agar anda dapat menemani mereka makan, bermain, menonton, belajar dan tidur.

2. Jiran tetangga.
Kadangkala apabila berada di rumah, ramai yang faham situasi anda surirumah, tidak kerja lain selain urusan rumahtangga dan anak-anak. Sebaliknya anda sedang 'berperang' pelbagai tugasan daripada majikan.

3. Tetamu 'segera'.
Tetamu adalah rezeki, jadi sibuk bagaimanapun, anda perlu melayan tetamu sebaik-baiknya. Urus dan layan tetamu seperti anda tidak ada apa-apa urusan yang sibuk. Selepas tetamu pulang, teruskan bekerja keras. Menjaga hati tetamu agar tidak berkecil hati apabila mendapat layan acuh tidak acuh daripada tuan rumah.

4. Tugas 'serentak' bersama kerja rumah tangga.'

Beberapa tugas serentak bersama urusan kerja rumah perlu diselesaikan. Buat mengikut putaran masa, walaupun anda tahu anda tidak cukup masa 24 jam, lalui dan selesaikan satu persatu. Bertenang dan cuba tulis pada sehelai kertas. Senaraikan satu persatu, apabila selesai tandakan. Apabila anda lihat hampit separuh selesai, anda semakin bersemangat untuk selesaikan kesemuanya dengan kadar segera.

Saya sekarang ada 9 tugas berstatus segera, saya sibuk, tetapi masih berpura-pura tidak sibuk. Ini cara untuk tidak kelam kabut dan lebih serabut kerana banyak tugas belum selesai. Bertenang tarik nafas dan ambil masa anda (saya lah tu ;D)

5. Pengaruh tv, internet, laman sosial (Face book),

Saya sudah lama tidak menonton tv, sejak Disember 2009 hingga saat ini 18 Mac 2010, tv sudah tidak memberi pengaruh kepada saya. Internet digunakan untuk mencari maklumat manakala laman sosial digunakan untuk berhubung dengan teman lama. Jika tidak mahu asyik, saya segera keluar daripada status laman sosial (face book)

Salam penuh kasih sayang.

http://www.masayuahmad.com/

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin