Thursday, July 16, 2009

Terapi fikiran



Teks: Masayu Ahmad
Foto:http://nurnana.files.wordpress.com

Fikiran lapang akan memberi impak pada satu hari yang penuh dengan rutin kesibukan. Sejauh mana cara dan teknik untuk mengaplikasinya terpulang kepada individu. Berikut beberapa cara untuk mengalihkan masalah harian untuk mengembalikan fikiran tenang.

Al-quran

Membaca al-quran memberi ketenangan fikiran terutama berdepan pelbagai rencah kehidupan. Ketenangan yang diransang mampu untuk kita berfikir dengan rasional apabilan berdepan masalah.

Membaca

Pilih buku-buku motivasi dan inspirasi, membuatkan leka dan kembali bersemangat. Masalah adalah peluang dan hikmah.

Membuat keputusan

Kadangkala apa sahaja keputusan yang diambil mempunyai pro dan kontra. Anda tidak mungkin dapat memuaskan hati semua orang. Cari penyelesaian dengan mencari jalan yang selamat untuk membantu setiap orang rasa berpuas hati dengan keputusan yang diambil.

Keluarkan peluh

Satu terapi untuk cergas dan mental sihat, agar anda lebih bertenaga untuk mengharungi hari-hari yang penuh persoalan dan cabaran. Berlari dengan penuh tenaga dan mengeluarkan peluh, membuatkan anda merasakan satu persatu bebanan yang ditanggung terlepas ibarat air yang mengalir keluar.

Alihkan fikiran

Anda berat memikirkan jawapan dan mencari penyelesaian masalah. Cuba kaedah larikan fikiran kepada perkara yang lebih menenangkan. Tidak berfikir sebentar dan mendiamkan diri. Melakukan perkara yang diminati dengan kusyuk untuk mengalihkan sebentar fikiran untuk lebih tenang.

No comments:

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin