Monday, July 27, 2009

Pengurus rumah ganti pembantu rumah?

Sumber: Kosmo Online

"KENAPA tidak jadikan kerjaya pengurusan rumah sebagai kerjaya sepenuh masa? Mungkin boleh ditawarkan kursus sijil, diploma atau ijazah?"
Demikian cadangan seorang ahli akademik, Fatimah Mansur berhubung keputusan Indonesia menggantung penghantaran rakyatnya untuk bekerja sebagai pembantu rumah di Malaysia.

Menurut Fatimah, wujudnya kursus-kursus itu akan memberi pendapatan yang lebih tinggi terhadap kerjaya sebagai pengurus rumah.

"Kalau kita ada kursus untuk bidang lain seperti kejururawatan, kelulusan profesional bagi pengurusan rumah juga boleh merangsang minat orang ramai," kata beliau.

Fatimah mengulas isu keperluan pembantu rumah Indonesia yang bekerja di Malaysia mendapat layanan buruk daripada majikan mereka.

Sehingga kini, lebih 300,000 pembantu rumah dari Indonesia bekerja di negara ini. Kira-kira 3,000 rakyat Indonesia datang bekerja sebagai pembantu rumah di Malaysia melalui beberapa agensi pekerjaan setiap bulan.

Caruman

Bekas pengurus dalam industri hiburan, Abdul Raheem Abdul Hameed berkata, dengan adanya kelulusan profesional kerjaya sebagai pengurus rumah boleh dijadikan sebagai satu industri pekerjaan.

"Ada rakyat Malaysia yang memandang rendah terhadap pekerjaan pembantu rumah, mungkin kerana beberapa faktor seperti gaji yang murah. Dengan adanya kelayakan profesional, sudah tentu gajinya juga akan meningkat.

"Tetapi majikan perlulah membayar gaji yang lebih tinggi dan manfaat-manfaat lain seperti caruman untuk Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) dan KWSP (Kumpulan Wang Simpanan Pekerja), barulah kualiti kerja yang ditawarkan meningkat," kata beliau.

Ibu kepada tiga orang anak, yang hanya mahu dikenali sebagai Ida Mohamad bersetuju dengan pendapat itu.

"Ada prasangka terhadap kerjaya pembantu rumah. Majikan enggan bayar lebih daripada RM400 sebulan sebagai gaji mereka.

"Kalau kita mahu kualiti kerja yang bagus, maka skim pengurus rumah amat sesuai tetapi kita mesti bersedia untuk membayar gaji yang lebih tinggi," kata beliau. Ida, seorang penjawat awam berkata, skim gaji yang lebih tinggi dan kelayakan profesional akan menarik minat lebih ramai rakyat tempatan untuk memilih kerjaya sebagai pengurus rumah.

"Ramai (rakyat Malaysia) yang tidak mahu jadi pembantu rumah. Mungkin dengan wujudnya jawatan pengurus rumah, ramai yang akan lebih berminat?" kata beliau.

Kurang sambutan

Di negara-negara Barat, ibu bapa yang sibuk mengambil khidmat pengurus rumah, menurut seorang pensyarah universiti yang enggan namanya disiarkan.
"Pengurus rumah boleh membantu keluarga dengan menyelesaikan kerja-kerja rumah. Beliau boleh juga menolong membayar bil-bil, membeli barang keperluan dan menjaga anak-anak majikan," katanya.

"Mereka ini dilatih di institusi-institusi yang diiktiraf secara formal sebelum layak digelar pengurus rumah. Mereka juga tidak semestinya tinggal dengan majikan, tetapi datang bekerja setiap hari," kata beliau.

Pada tahun 2008, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat memperkenal program Latihan Asas Pengurus Rumah untuk mengurangkan pergantungan terhadap pembantu rumah asing.

Langkah itu juga untuk menimbulkan budaya profesionalisme dalam kerjaya pembantu rumah dan menghindarkan persepsi tentang tanggungjawab rumah hanya tertumpu pada suri rumah dan juga pembantu rumah.

Program latihan itu merangkumi aspek penjagaan anak, pengurusan rumah, psikologi kanak-kanak dan bantuan kecemasan.

Ia juga untuk mengurangkan kadar pengangguran di negara ini.
Program latihan itu merupakan idea yang baik. Khabarnya, sambutan terhadap program tersebut agak dingin kerana tidak ramai rakyat Malaysia yang sanggup menawarkan gaji yang tinggi untuk pengurus rumah. - Bernama

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin