Thursday, July 16, 2009

Jadual baru



Teks: Masayu Ahmad
Foto:http://www.harvestfidelity.com

Saya perlu menstrukturkan semula jadual tugasan saya berdasarkan komitmen kerja yang semakin banyak.

Hakim mula sesi persekolahan

Setelah berehat selama setengah tahun, saya mengambil keputusan untuk menyambung semula sesi pelajaran Hakim. Bermula jam 8 pagi sehingga 3 petang. Pilihan saya sekolah tahfiz.

Pada sesi pagi adalah pendidikan seni, sains, matematik, Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris. Manakal sesi berikut mengaji, solat dhuha, al quran @ tahfiz, solat zuhur berjemaah.

Saya akan membiasakan dengan jadual baru, memandangkan saya sendiri yang akan menghantar Hakim pergi dan balik.

Selepas memikirkannya, ianya saya bagus untuk Hakim memulakan pengisian pendidikan awal dan usianya yang kini 4 tahun.

Ini juga membolehkan Hakim bersedia menghabiskaan lebih awal surah-surah lazim dan juga melatih lebih berdisplin.

Salah satu sebab ialah mengurangkan masa menonton rancangan tv yang semakin memberi pengaruh kepadanya selain suka mengusik adik-adik dan juga saya.

Ianya juga membolehkan saya lebih memberi tumpuan kepada aktiviti penulisan.

Hari Jumaat hari untuk berehat

Hari jumaat adalah hari rehat untuk saya. Hari ini diperuntukkan untuk aktiviti melipat pakaian setinggi gunung. Lebih spesifik adalah aktiviti menguruskan rumah tangga.

Aiman dan Arif akan dihantar sebentar dari jam 7 pagi hingga 1 tengahari. Pada minggu lepas saya sudah menghantar kanak-kanak riang ini untuk sesi percubaan. Alhamdulillah saya berpuas hati

Kebiasaanya Jumaat, Sabtu dan Ahad adalah hari saya menghadiri seminar, kursus atau sesi temuramah sumber untuk penulisan.

Hari Jumaat juga hari untuk urusan diri sendiri. Sama ada mahu refleksologi, berurut, membaca dan membeli buku. Saya akan ke MPH atau Popular Books Store.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin