Wednesday, July 15, 2009

Inspirasi The Biggest Loser

Teks: Masayu Ahmad

Salah satu program realiti tv di Astro yang begitu memberi inspirasi. Setiap peserta seramai 18 orang dibahagikan dalam tiga kumpulan merah, biru dan hitam. Setiap orang mempunyai matlamat untuk menurunkan berat badan dan pada masa yang sama akan bersaing secara berkumpulan dan individu.

Apa yang menarik matlamat utama adalah untuk hidup sihat dan mendapatkan berat badan yang ideal. Dalam duni yang sebenar tidak mampu menanganinya kerana pelbagai cabaran yang ditempuhi. Semua tidak berjaya dan perlu pendekatan dan ransangan yang lebih kuat.

Setiap minggu mereka perlu melalui regim latihan ekstrim dan pemakanan yang sihat daripada jurulatih mereka, Bob, Jillian dan seorang lagi lupa...P.

Kumpulan akan bersaing menurunkan berat paling banyak. Kumpulan yang kalah perlu berdepan dengan penyingkiran salah seorang peserta.

Apa yang menarik, setelah beberapa minggu mereka berjaya menurunkan berat badan seminggu sehingga mencega dua angka seminggu. Ianya satu inspirasi dalam menurunkan berat yang digambarkan tidak pernah dicapai oleh mereka dalam kehidupan sebenar.

Kekuatan dalaman dan kehendak diri sendiri adalah pendorong utama untuk melakukan perubahan. Persaiangan oleh kumpulan dan inividu adalah cabaran getir yang perlu dilalui oleh setiap peserta. Jurulatih kecergasan adalah pendorong paling utama selain pakar rujuk utama untuk menurunkan berat badan.

Matlamat WAHM

Begitu juga matlamat untuk bekerja sendiri. Minat dan kecenderungan adalah salah satu faktor utama sebelum memulakan langkah. Cabaran kewangan dan mengimbangi urusan rumahtangga adalah perkara yang perlu diteliti dan menggunakan pendekatan yang bijak dan rasional. Guru dan pakar rujuk adalah perlu untuk anda sukses dalam bidang kepakaran yang anda ingin lakukan jika bergelar WAHM.

Sudahkah anda bersedia untuk menjadikan The Giggest Loser ditransformasikan kepada isteri bekerja yang paling hebat dan sukses untuk karier dan rumahtangga.

No comments:

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin