Monday, November 23, 2009

Udara segar pagi 23 നവംബര്‍ 2009



Teks: Masayu Ahmad
Foto:http://www.zenmocha.com

Salam pagi Isnin bersamaan 23 November 2009 jam 8.41 pagi.

Alahmdulillah, pagi yang nyaman bersama udara yang segar. Kicau burung di pagi hari sungguh memberi nyawa hening pagi. Matahari masih malu dan berselindung di balik awan yang redup. Cuaca suam-suam kuku mungkin masih ada harapan untuk mengeringkan kain di jemuran.

Menjelang rutin pagi, bunyian jentera di kawasan pembinaan singah di telinga saya. Hulu Langat kini, sudah dilanda pembangunan. Sungguh saya tidak suka akan pencemaran bunyi ini. Tapikan apalah daya saya untuk menyekat bunyian tersebut. Kenderaan masih bertali arus menuju ke destinasi masing-masing.

Usai bangun selepas rutin biasa, sudah tentunya saya perlu menyediakan keperluan en.suami untuk ke tempat kerja. Hari ini untuk sarapan saya menyediakan cekodok pisang bersama roti butter diapit telur mata.

Aiman pagi-pagi sudah bangun. Memang lah si kecik ini, semalam tidur lewat, hari ini masih boleh bangun pagi. Semalam sudah tidur di atas, entah jam berapa Aiman turun dan menonton tv, sudahnya terlelap di situ. Nasib baik saya sudah sediakan hamparan di situ. Walhal sudah elok tidur di atas. Agaknya matanya masih tidak mengantuk. Pagi tadi terasa Hakim erat memeluk saya, disebebkan setiap malam sejuk, Hakim mencari haba di sebelah saya.

Agaknya bunyi kelentang-kelentong di dapur, membuatkan Aiman tersedar. Sesudah kenyang minum susu, Aiman sambung lagi makan roti dan telur. Terus keluar sambil menemani saya menjemur kain. Aiman sudah siap sedia untuk dibawa keluar keliling taman sebelum ayah pergi kerja.

Jadinya saya memandikan Aiman dan tukar pakaian bersih. Aiman sudah wangi dan harum dan sudah siap sedia untuk pusing-pusing. Selepas puas hati untuk aktiviti pagi itu, barulah boleh bagi ayah ciuman selamat tinggal. Begitulah rutin si kecil Aiman setiap pagi. Dia kini sudah harum dan kenyang, sudah asyik aktiviti sendiri di bawah. Saya boleh meneruskan kerja tanpa gangguan.

Lagi beberapa hari menjelang 29 November 2009. Genap usia Hakim 4 tahun. Sekejap sahaja masa berlalu. Anak teruna saya sudah menghampiri ulang tahun kelahiran. Banyak sudah perkembangan, walaupaun saya rasa perkembangannya tidak sama dengan pencapaian kanak-kanak sesusia yang lain, Hakim tetap anak ibu yang terbaik.

Sudah sepenuhnya boleh bercakap lancar, walaupun kadangkala sukat menyakat menggunakan ayat-ayat merapu. Membaca Al-Fatihah juga sudah hampir lancar dan beberapa ayat yang lain yang perlu diperbetulkan.

Salam penuh kasih sayang

Saya wanita biasa-biasa yang hanya mahukan keredaaan Allah dan keberkatan kehidupan. Masih banyak ruang dan lompang yang perlu diperbaiki. Mudah-mudahan informasi blog yang tidak seberapa ini mampu memberi manfaat buat sahabat sekalian.

www.masayu-ahmad.com
www.masayuahmad.blogspot.com

2 comments:

Wan Anie said...

terliur tengok roti bakar kat atas tuh.... aduhai.. ;)

Masayu Ahmad said...

Wan Anie

gambar2 dari cik google memang tidak menghampakan..boleh buat perut lapar ;D

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin