Saturday, November 28, 2009

Selamat Ulangtahun Naufal Hakim



Caption: Selepas beberapa jam kelahiran.

Hakim sudah 4 Tahun

Bismillahirrahmanirrahim

Naufal maksudnya ketenangan, Hakim, kebijaksanaan dan kecerdasaan. Semoga dalam apa sahaja situasi, Hakim sentiasa tenang, sabar dan rasional. Bijaksana dalam menangani permasalahan, cabaran kehidupan, cintakan ilmu pengetahuan, dalami ilmu agama, menjadi contoh kepada adik-adik.

Catatan sekarang 9.51, hanya beberapa jam sahaja lagi menunggu kelahiran Hakim. Pada malam terakhir sebelum kelahiran, saya tidak mengalami apa-apa tanda. Tidur seperti biasa, cumanya perut semakin sendat.

Mengiring sebelah kanan salah, sebelah kiri salah. Semakin terasa tidak kena. Kontraksi awal dalam jam 9 hingga 10 malam. Saya rasa itu adalah permulaan sakit. Tiada tanda-tanda. Tetapi saya lelapkan mata juga, rasanya masih awal lagi.

Saya hanya tidur-tidur ayam. Sehingga jam menginjak 3 pagi, rasanya kontraksi sudah kerap 10 minit. Saya mengejutkan suami. Disebabkan kelahiran sulung perlu lebih bersedia. Saya menunggu suami mandi. Sambil itu keadaan tenang sahaja. Suami memandu perlahan menuju Pusrawi . Masa itu Pusrawi masih beroperasi di Jalan Ipoh.

Saya menjalani proses biasa sebelum masuk ke bilik bersalin. Jururawat memberikan saya persalinan. Saya sudah semakin tidak selesa, kerana lendir sudah keluar dan basah. Namun kontraksi masih di peringkat awal. Sangat tidak selesa, dan saya minta persalinan lain. Jururawat memberitahu, itu perkara biasa.

Jururawat membuat panggilan doktor yang bertugas.Doktor Asmah tiba pada jam 4 pagi.

Doktor: Sakit Mas, tak apa sekejap lagi doktor periksa. Sabar ya.

Lembutnya suara doktor. Saya sangat malu sebenarnya ketika diperiksa. Walaupun doktor perempuan, perasaan masih lagi seperti anak dara. Teringat juga masa melahirkan Arif, ketika mahu diperiksa, saya merapatkan paha saya. Doktor bertanya, kelahiran pertama ke?

Saya hanya senyum sahaja. Masih kekok walau kali ke-dua. Perasaan malu tu agak menebal, walaupun doktor perempuan. Saya hanya pejamkan mata sahaja.

Selepas pemeriksaan, beliau mencadangkan saya menjalani proses pembedahan kerana najis bayi sudah keluar. Saya terpinga-pinga, cepat sungguh.

En. Suami menghantar saya, selesai memohon maaf, saya dihantar sehingga pintu bilik bedah. Saya dibius separuh badan. Hanya bahagian badan ke bawah sahaja yang dibius. Mata saya buntang sahaja. Semasa operasi berlangsung saya mendengar coleteh doktor yang berbual-bual sambil bekerja. Seketika rasa gatal bahagian pipi. Jururawat membantu mengosok pipi saya, agar hilang gatal. Alahai

Seketika kemudian kedengaran azan subuh. Terdengar suara bayi menyambut azan. Hakim lahir lebihkurang 5 pagi pada 29 Disember 2005.

Alhamdulillah. Tanpa melalui proses yang tidak rumit. Hanya selepas beberapa hari barulah saya tahu betapa menjalani pantang bagi ibu bersalin cara pembedahan lebih rumit dan teliti. Untuk kali ke-dua saya bertekad untuk bersalin secara normal.
Malam ini atau esok, mahu buat kek coklat kegemaran Hakim

Selamat Ulangtahun Anakanda

Moga menjadi anak yang soleh
Mendoakan kesejahteraan ibu & ayah di dunia dan akhirat

3 comments:

zureen @ mama said...

Selamat Ulang Tahun Adik Naufal.

Doakan segala yg terbaik utk mu..

UstazCahaya said...

Selamat Hari Lahir adik Naufal Hakim:-)

Semoga menjadi anak yang soleh, Amin'

Masayu Ahmad said...

zureen @ mama

Terima kasih kerana mengaminkan Naufal, mudah-mudahan dimakbulkan

UstazCahaya

Terima kasih, Aminnnn

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin