Monday, August 31, 2009

Tabiat anda urus wang untuk suri rumah

Teks: Masayu Ahmad


Foto:http://cosmotica.com

Boros

Berbelanja melebihi pendapatan atau jika tidak cukup wang anda lebih gemar berhutang. Kad gores kepunyaan bukan sahaja digunakan untuk membeli barang-barang keperluan tetapi ianya juga sebagai kad kemudahan berbelanja untuk bercuti, membayar bil setiap bulan dan membeli barang yang kurang perlu.

Anda tidak kisah ke mana wang yang dibelanjakan dan ambil mudah tentang perbelanjaan berhemah. Mereka yang boros biasanya mempunyai hutang keliling pinggan yang tidak akan surut tetapi akan menambah-nambah.

Menunjuk-nunjuk

Kadangkala perbelanjaan lebih kepada sikap mahu menunjuk-nunjuk. Walaupun berada pada paras bukan kemampuan namun anda tidak boleh menunjukkan tidak mampu. Melayan ego dan perasaan bahawa anda berkemampuan kadangkala memberi padah kepada diri dan keluarga. Ini kerana anda dan pasangan tidak mempunyai perancangan yang jelas dalam belanjawan bulanan, tahunan, wang persaraan dan pendidikan anak-anak.

Bersederhana

Berbelanja mengikut kemampuan atau bersederhana adalah salah satu perkara penting dalam perbelanjaan berhemah. Anda tahu sumber kewangan, jumlah pendapatan dan juga agihan untuk perbelanjaan keperluan dan kemewahan.

Anda tidak mudah terpedaya dengan iklan atau promosi membeli belah. Jika mahu membeli barang diluar kemampuan selalunya anda akan menyimpan dan berdikit-dikit terlebih dahulu. Hanya beli apabila sudah ada wang yang cukup dan memejamkan mata jika wang masih tidak cukup.

Jimat cermat

Berjimat cermat bukan maksudnya kedekut tetapi membuat perbelanjaan mengikut keutamaan. Anda sekadar cukup membeli sepasang atau dua pasang sahaja baju Hari Raya, selebihnya masih banyak baju baru dan elok yang boleh dipakai.

Mungkin juga banyak baju kerja anda yang masih baru di dalam himpunan koleksi pakaian kerja anda yang jarang digunakan. Hampir setiap bulan anda berjoli sakan menghabiskan beratus wang membeli pakaian baru. Bahkan masih ada dalam almari tidak pernah pakai sekalipun.

Apakata beberapa helai yang masih baru dipakai semasa Hari Raya. Hanya orang di pejabat sahaja yang tahu. Orang di kampung tidak tahu pun baju itu adalah baju kerja anda. Apa yang pasti anda tetap nampak anggun dan jelita.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin