Thursday, August 13, 2009

Konvokesyen adik di UPM






Arif dan Aiman ikut sama rombongan ke UPM. Hakim pergi sekolah dan alasan keadaan sekarang tidak mengizinkan menguatkan lagi alasan untuk Hakim tidak boleh ikut.

Macam biasa jika ada sesi konvo dalam keluarga, maka kami akan berkelah selepas majlis selesai. Senang dan santai. Jam 5 pagi saya sudah bangun untuk menyediakan sarapan nasi berlauk, gulai kari ayam organik dan ayam goreng. Mereka yang perlu masuk dewan perlu bertolak awal.

Jadinya saya bertolak jam 10 pagi, menghantar Hakim ke sekolah, menyediakan sarapan dan bekalan untuk berkelah makan tengahari. Lauk bekal biasa sahaja, gulai, goreng keropok lekor terengganu, ikan goreng jaket.

Dibantu oleh adik kesayangan, Tuan Puteri Arora (adik saya yang ini sangatlah rajin kalau bab membantu memasak di dapur). Sesiapa yang belum ada menantu bolehlah dijadikan calon.

Sewaktu menunggu para graduan keluar dari dewan saya meninjau sekejap ke tapak gerai, rupanya hari tersebut adalah hari terakhir. Saya sempat membungkus sup daging panas dan sayur air petola. Buat tambahan lauk. Beli juga dua botol mineral kecil. Air lain tidak menarik pada pandangan mata saya.

Rupanya sudah hampir lapan tahun berlalu selepas konvokesyen saya, masa berlalu begitu pantas. Menjejak kaki kembali ke suasana konvo, membuatkan hati saya terusik. Tergambar semula perasaan gembira ketika hari graduasi dulu.

Melihat bunga-bunga segar digubah cantik. Dulu siapa yang mendapat bunga yang paling banyak dikira bertuah dan popular. Saya tidaklah popular mana, tetapi terharu juga bila ramai junior yang datang merai, memberi walau sekuntum bunga. Sangatlah seronok, habis penuh dalam tangan. Betapa gembira dan bangganya. Saya mahu menyelongkar semula gambar konvo. Tunggu hari lapang.

Banyak juga gambar si kecik Aiman.Sudah lama si kecik Aiman tidak posing-posing, semalam usianya sudah 1 tahun 8 bulan. Nasib baik Aiman dan Arif dalam mood yang memberi kerjasama yang memberangsangkan.


Aiman dan Tok Ayah

Bukan tidak suka bergambar,jika sudah banyak keutamaan di depan mata, kamera dalam beg pun sudah tidak menarik untuk dicapai. Kebetulan ada acara, barulah akis budak-budak ini dirakam. Sudah banyak juga mereka terlepas dalam lapan bulan ini. Walaupun saya ada di rumah, tetapi keadaan tetap sibuk, tetapi kesibukan yang masih boleh diurus. Masih lemau benar tangan saya untuk mengetik kamera mengambil gambar anak-anak. Tetapi dalam hati tetap ada perasaan mahu merakamkan aksi mereka.

Sewaktu pulang saya kekenyangan makan langsat (sesat di lebuhraya. Sudah beberapa kali saya mabuk betul kalau melalui lebuhraya dari selatan menuju ke Kuala Lumpur. Sukar benar mahu cari susur keluar menghala ke Hulu Langat. Selalu terbabas ke Pusat Bandaraya atau ke mana hala. Inilah penangan kalau jadi pemandu. Kalau tak seronok saja duduk sebelah orang lain yang pandu kereta. En.Suami semalam bekerja jadinya sayalah yang perlu menguruskan rombongan bersama adik lelaki seorang lagi.



Orang yang dirai bersama Puteri Arora (kehkehkeh)

Adik yang diraikan semasa konvokesyen adalah adik perempuan yang paling bongsu yang tinggal di Terengganu bersama bapa saudara belah ayah. Ada cerita di sebaliknya mengapa adik yang ini tidak membesar bersama kami tujuh beradik yang lain. Akan tetapi hubungan masih rapat kerana kami sejak dari kecil sering menziarah antara satu sama lain, jadinya hubungan saudara kandung tidak akan putus sampai bila-bila.

Ketika berada di sekitar kampus UPM, saya dapat merasakan luas kawasan kampus. Tentu sukar bagi pelajar yang tidak mempunyai kemudahan kenderaan. Itu telahan fikiran saya. Ianya sangat berbeza dengan persekitaran USM yang lebih kecil dan berada di atas bukit. Rindunya saya akan kampus USM, bilalah dapat menjengah ke sana.

8 comments:

Zaidah Sikun said...

Skali 2 orang tenggek atas riba ko, ayu.. hehehe.. sib baik sorg lagi tak duk ats riba jgk.. :D
~ Best tgk skuarge piknik.. :))

Masayu Ahmad said...

haha, kalau kt rumah, itulah kaedahnya, tiga orang skali bertengek.

piknik dalam kampus :D

suri_ummah @ ummi_chan said...

Saya juga merindui bumi minden yang indah itu..

Masayu Ahmad said...

ummi chan

tgh berangan2 mahu bercuti ke sana,

suri_ummah @ ummi_chan said...

Saya selalu bercuti ke sana, tapi dalam angan-angan je lah. hehe. kalau Kak Ayu pergi, please... ambik gambar byk2, esp atas bukit HEP and padang minden yang indah tu, upload kat sini deh.

Ely Hasrul said...

sama la kite dh 8thn dah konvo lepas hamboiii lamanye..

Masayu Ahmad said...

ummi chan

pasal gambar tu,, bereh,,bila lah tu..

ely

nampak sgt semakin muda belia

vivavogue said...

USM makin sempit....tenggelam aku lemas dlm pokok2 yg tinggi2...tp mmgler bagus hijaukan bumi.....

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin