Sunday, August 30, 2009

Ayam organik Dr.Zainol & Ayam organik HPA




Teks: Masayu Ahmad

Kedua-duanya adalah sama kerana ianya adalah ayam organik pilihan alternatif untuk kegunaan umat Islam. Tidaklah kita terlalu bergantung kepada ayam daging yang kini semakin banyak pula keraguan yang berlaku.

Semalam ketika menyinggah beberapa pilihan kedai barangan produk bumiputera atau mall halal, kami menjumpai satu lagi kedai halal az-zain milik Dr. Zainol di Bukit Indah. Di situ terdapat banyak produk yang boleh dijadikan pilihan untuk kegunaan harian.

Mungkin juga selepas ini saya akan cuba sertakan alamat dan gambar sekali bagi memudahkan rakan-rakan sekalian mendapatkan barang-barang di sana.

Isu ayam bukanlah isu yang baru, malah satu ketika dahulu pernah berlaku pemeriksaan mengejut oleh Persatuan Pengguna Islam (PPIM) dan Jakim ke atas pasaraya terkemuka. Mereka menjumpai longgakan ayam berada bersama dengan daging babi dalam satu peti sejuk beku. Malah penyembelihan juga dilakukan oleh warga bukan Islam.

Daya tarikan utama membeli ayam di situ kerana harga ayam yang murah. Namun bagi kita sebagai umat Islam pilihan murah atau kebersihan dan keselamatan yang perlu diutamakan.

Makanan tersebut akan menjadi darah daging kita sekeluarga. Pembentukan sifat diri dan sikap juga akan terpengaruh disebabkan sumber yang boleh disyak. Mungkin juga sebabnya kita mudah diperdayakan dengan iklan dan juga kaedah promosi yang mudah mengaburi mata.

Ada satu lagi buku Sumber Halal & Haram keluaran Persatuan Pengguna Pulau Pinang yang menjadi rujukan saya, buku tersebut banyak sekali menyiarkan fakta berkenaan produk makanan harian yang halal tetapi disalahgunakan oleh pihak tertentu. Banyak penemuan oleh pihak berkuasa seperti Jakim dan PPIM yang disertakan contoh dan bukti.
Saya akan kupas dan tulis artikel yang berkaitan, akan disiarkan di www.masayuahmad.com dan www.masayuahmad.blogspot.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin