Tuesday, August 25, 2009

Ayam masak merah dan tomyam campur ,sagu gula melaka

Teks: Masayu Ahmad

Menu untuk berbuka hari ke empat. Memandangkan belum sempat lagi menulis resipi, saya pinjam dulu gambar cik google. Manalah tahu bagi suri-suri yang masih buntu mahu memasak menu apa untuk hari ini. Resipi hari ini boleh pilih salah satu untuk menu utama, ayam masak merah atau tomyam campur. Saya masukkan dahulu gambar, resipinya saya masukkan kemudian.

Untuk pemanis mulut semalam saya buatkan juga sagu gula melaka. Sangat mudah sebenarnya. Sebelum ini saya pernah mencuba merebus sagu, tetapi hangus. Percubaan semalam berjaya.

Sebaik masakan adalah daripada hasil air tangan sendiri. Masak pula jangan berlebih-lebih agar tidak membazir. Selamat berbuka dan semoga puasa hari ini adalah sebaik-baik puasa yang diterima dan dilakukan penuh keikhlasan.

Ayam Masak Merah


Foto kredit: kasehnazlieza.blogspot.com

Tomyam Campur


Foto kredit: http://lennyhelenas.files.wordpress.com

Sagu gula melaka



Sagu
Gula melaka
Pati santan
Daun pandan
Garam

Cara membuat

1. Rebus air hingga mendidih, lepas tu baru masukkan sagu. Guna api perlahan kacau hingga sagu kembang. Kacau selalu supaya tidak melekat.

2. Panaskan gula melaka dan juga pati santan berasingan.

3. Untuk pati santan masukkan secubit garam dan daun pandan untuk memberi keenakan pada sagu gula melaka.

Simpan sagu yang sudah sejuk di dalam peti ais. Sediakan ketika mahu berbuka. Selamat mencuba

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin