Friday, August 14, 2009

Puding karemel untuk hidangan hujung minggu

Teks: Masayu Ahmad


Foto:kitchensrecipes.blogspot.com

Saya membuat carian cik google untuk resepi puding gula hangus. Nampak mudah sahaja sahaja bahan-bahannya. Tetapi mahu cuba buat dulu sebelum melihat hasilnya nanti. Semua bahan sudah ada, tengok telur kurang sebiji. Jadinya proses membuat puding terbantut. Tunggu en.suami pulang dari bermain badminton lah nampak gayanya.

Saya mahu mengumpul beberapa resepi mudah sempena kedatangan ramadhan ini. Rasanya mahu pilih resepi yang senang sahaja untuk hidangan sekeluarga. Pengat pisang, sira pisang, agar-agar santan dan puding karamel antara resepi pencuci mulut yang boleh dicuba.


http://farm4.static.flickr.com

Juga masih banyak gula Melaka dan sagu. Jadinya saya mahu buat juga sago gula Melaka. Ada juga lagi dua peket kacang hijau, sesuai juga buat bubur kacang hijau durian. Sudah banyak senarai, jadinya saya akan cuba kongsi resepi di sini. Mudah dan senang buat ibu yang bekerja dan juga suri rumah tangga.

Untuk hidangan berbuka saya mahu senaraikan resepi yang tidak menggunakan santan untuk menu utama. Contohnya, tomyam campur, sup sayur, singgang daging, asam pedas dan masak tempoyak. Sudah cukup untuk senarai lima hari. Mungkin Sabtu dan Ahad boleh sediakan nasi kerabu atau nasi ayam. Semuanya masih resepi menyihatkan untuk pilihan tidak menggunakan santan.

Untuk lauk boleh pilih atau selang seli, ikan bakar atau ikan kukus. Juga kerabu mangga, kerabu kacang panjang dan kerabu timun. Ini adalah kerabu asli Kelantan yang menggunakan santan. Saya akan kongsikan resepinya nanti, resepi asli arwah emak.

Hidangan pencuci mulut kekalkan buah kurma dan buah segar seperti betik, tembikai dan buah-buahan yang lain. Tembikai adalah pilihan paling baik untuk sumber fiber dan jus buah antioksida.

Mengapa saya sibuk benar dengan resepi ini. Mudah untuk kita membuat senarai awal dan membeli sekadar perlu untuk mengelak pembaziran. Antara lain menambat hati seisi keluarga dengan hasil air tangan sendiri. Tidak perlu bersusah payah membeli dan rabun mata apabila ke pasar ramadhan.

Saya akan cuba buat senarai pilihan resepi untuk sebulan, insya-allah. Sebenarnya untuk rujukan buat diri sendiri dan bagi sesiapa yang sudi mencuba, silakan. Betapa mudahnya sekarang dengan kemudahan di depan mata, segala maklumat mampu dicari sementelah lagi resepi untuk hidangan keluarga sendiri.

5 comments:

ken_Tank91 said...

wah banyak betul menu untuk ramadhan ney...
harap2 perut tak senak sampai taklarat sembahyang terawih..huhuhu

zarin said...

sila sila kongsi resepi utk berbuka nanti ye!
saya baru je reti buat puding sago gula melaka.tu pun tengok blog orang..rupanya senang la nk buatnya..

eh, ayu pun org kelate ke?

Masayu Ahmad said...

ken-Tank91

salam perkenalan

cuma buat senarai dulu,,, bkn utk semuanya satu hari.. satu hari satu menu gitu...cth hari ni puding,, esok agar2.

zarin..

hok aloh la,, zarin ore kelate jugok ko..

ambo ore bachok,,, suami ore nilam puri... dunia ini bulat

Ely Hasrul said...

raya nih jgn lupe buat makan2.. nak datang hahahhaa

Masayu Ahmad said...

Ely

terharunya saya...:D

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin