Wednesday, August 26, 2009

Aliran pendapatan berganda atau MSOI (Multiple streams of income)

Teks: Masayu Ahmad

Aliran pendapatan berganda memberi maksud sumber pendapatan yang dipelbagaikan. Anda tidak hanya bergantung kepada satu sumber sahaja. Satu artikel yang saya terima pagi ini memberikan contoh Chef Wan sebagai seorang chef selebriti yang menjana MSOI.

Pendapatan berganda diperolehi beliau melalui royalti buku resipi, bisnes, pengacaraan dan juga duta ke luar negara.

Bidang jahitan dan kepelbagaian jana wang

Contoh lain seperti seorang tukang jahit. Boleh menjana pendapatan berganda dengan menjual pakaian dengan harga borong. Iaitu mengambil tempahan uniform atau baju kurung untuk dijual di musim perayaan. Boleh mengupah lebih ramai tukang jahit dengan dan menjual semula kepada peniaga pasar malam, kiosk dan butik.

Selain itu boleh juga memiliki butik sendiri dengan jenama sendiri. Memindahkan pakaian dari butik dengan menggunakan kaedah pemasaran bergerak iaitu menjual di kiosk-kiosk promosi sempena Hari Raya, tawaran promosi penghabisan stok atau jualan hujung tahun.

Jualan online dan tempahan

Seorang tukang jahit juga boleh menjual secara online beraneka jenis kain dan boleh juga menawarkan tempahan jahitan kepada pelanggan. Pelanggan yang berpuas hati akan membeli kain dan terus membuat tempahan jahitan. Sekiranya berpuas hati, mereka akan bertukar status sebagai pelanggan tetap yang sentiasa berulang kali membeli dan menempah pakaian.

Bengkel jahitan

Boleh juga mengadakan bengkel jahitan kepada suri rumah, remaja dan mereka yang mahu serius dalam bidang jahitan sebagai sumber pendapatan. Daripada menjahit ianya boleh dipelbagaikan cara untuk menjana lebih banyak sumber pendapatan. Ada perlu kreatif dan berusaha untuk belajar lebih daripada kepakaran yang sedia ada. Namun perlu memperkukuhkan asas dalam bidang jahitan terlebih dahulu sebelum mengorak kepada pelbagai sumber lain dalam bidang yang sama.

Pilih bidang kepakaran & kembangkan

Anda perlu memilih bidang kepakaran dan kemudian kembangkan lagi bidang yang ada untuk menjana pelbagai pendapatan. Begitu juga dengan bidang membuat biskut, roti dan kek. Bidang penulisan berkaitan dengan penyuntingan, terjemahan, menulis artikel, pelbagai genre, menulis buku dan e-book.

Bidang kecantikan dan kesihatan, menjual produk dan menawarkan perkhidmatan seperti urut tradisional, sauna, mandi wap, bekam dan refleksolgi.

Penjualan produk bayi dan kanak-kanak iaitu barangan dan peralatan ibu menyusu, lampin pakai buang, pakaian, aksesori dan mainan.

Bekerja makan gaji masih boleh pelbagaikan pendapatan.

Hendak seribu daya tak hendak macam-macam alasan boleh dibuat. Anda masih belum teringin dan masih belum sedia berhenti kerja kerana masih banyak kekangan. Namun masih ada cara untuk anda pelbagai pendapatan walau masih makan gaji. Tiga sumber pendapatan yang masih boleh dijana walau masih berstatus berkerja makan gaji.


Duit gaji

Ini adalah pendapatan tetap yang anda terima setiap bulan. Anda sudah lama bekerja dan masih sayangkan kerja anda sekarang. Jadi teruskan bekerja sekiranya anda tidak ada perancangan untuk bekerja sendiri.

Bisnes online

Bisnes online kini adalah kemudahan dunia kini yang perlu digunakan setiap orang. Menjual produk secara online memudahkan bagi mereka yang mahu menceburi bidang perniagaan. Anda perlu ada produk atau perkhidmata dan perlu belajar membuat teknik promosi dan kaedah praktikal untuk melariskan jualan produk melalui internet.

Kerja sambilan

Kerja sambilan boleh dilakukan mengikut jadual waktu yang lebih fleksibel atau tidak menggangu kerja utama. Agen insuran, takaful, penterjemah, penyunting boleh dilakukan secara sambilan. Begitu juga jika ingin menjadi tenaga pengajar, seperti mengajar di pusat tuisyen, institusi pengajian tinggi awam atau swasta.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin