Saturday, August 22, 2009

Catatan 1 Ramadhan, hari pertama puasa

Teks: Masayu Ahmad



Alhamdulillah, semalam satu lagi sisi penting yang tercatat dalam kelangsungan karier saya. Hati saya diibaratkan bunga yang sentiasa mekar di taman. Saat pagi ianya menyebarkan haruman, menjelang petang mula kelayuan. Renjisan air segar membuatkan ianya kembali berkembang dan bugar.

Perjalanan saya masih jauh, namun tekad dalam hati sudah bulat dan penuh semangat. Walaupun ada ranting-ranting kecil yang rapuh dan masih berpaut. Segera saya patahkan agar tumbuh kembali pucuk yang baru.

Apabila motivasi mula tercela, cepat-cepat saya muhasabah agar tidak jauh terpelanting. Perlu saya kembali pada laluan yang betul dan bergantung pada apa sahaja perkara yang menyokong.

Apabila saya mula rasa bosan, segera saya lakukan kelainan. Lari daripada kebiasaan dan rutin yang menjemukan. Itulah saya. Saya akan tetap kuat semangat dan pilihan inilah yang tidak pernah mengecewakan hati.

Apabila kepenatan seharian menguruskan rumahtangga. Dalam hati tetap berkata, inilah yang dipilih. Saya gembira dengan pilihan ini dan terus tekad dengan keputusan ini.

Hari ini hari kedua Ramadhan, perjalanan sebagai khalifah diteruskan. Suasana indah pagi disambut riang kicau burung di luar jendela.

Apa menu ayah di kampung agaknya. Sekejap lagi mahu bertanya khabar. Semalam mahu buat panggilan, melayan keletah anak-anak membuatkan saya terlupa.

Semalam saya meninggalkan mereka bersama En. Suami sehingga tengahari. Sebelum meninggalkan rumah sempat juga membawa si kecik Aiman pusing-pusing dahulu keliling taman.

Begitulah kebiasaan saya apabila Sabtu dan Ahad sekiranya ada mesyuarat, seminar, kursus atau urusan kerja. Anak-anak ditinggalkan sebentar bersama ayah mereka.

Apabila pulang ke rumah, seperti biasa, kedengaran tiga kanak-kanak riang sudah mengerjakan ayah mereka. Ketiga-tiganya berlari-lari riang dalam keadaan separuh bogel hanya memakai pampers sahaja. Rumahnya yang ditinggalkan suci bersih, kini sudah ternoda. Segala periuk, mangkuk, cawan dan sudu sudah dipunggah keluar oleh mereka dengan jayanya.

Agaknya mahu buat persiapan berbuka puasa. Saya naik ke tingkat atas, si ayah sudah lena. Mungkin keletihan melayan kanak-kanak riang ini.

Ketiga-tiganya menerpa saya.

Hakim: Ibu pergi mana? Kenapa tinggal kami?

Arif: Abu, abu (ibu) dalam nada manja melentok-lentok kepala.

Aiman cepat-cepat lari menerpa saya dan mahu didokong.

Alahai.

Ibu: Buat apa ni sampai rumah jadi tongkang pecah. Ibu kan pesan jangan sepah-sepah.

Hakim: Yelah, yelah mama. Kononnya tahu salah dia dan adik-adik.
(sesuka hati panggil saya, sekejap ibu, sekejap mama, sekejap emak)

Saya naik ke atas berehat sekejap mengambil tenaga. Selepas solat Zuhur si dia mengajak untuk membeli barang basah.

Tiada apa yang menarik untuk dimasak. Hanya ada ikan kerisi sahaja dengan ulaman. Jadinya kami berlima bergerak untuk ke kedai mendapatkan barang keperluan. Kami tidak menyinggah mana-mana pasar ramadhan, kerana tekad untuk puasa kali ini hanya memasak di rumah sahaja.

Hasilnya masakan hari pertama menu ringkas sahaja. Balik ke rumah sudah 5.30 petang. Saya mula bersilat di dapur jam 6 petang. Hasilnya ayam masak kurma, sayur campur goreng, ulam raja, budu dan ikan kerisi goreng. Pemanis hanyalah buah kurma semata. Tidak ketinggalan kopi radix dan air suam. Itu sahaja.


Resipi ayam kurma

Ayam separuh sederhana besar
Perencah peket Adabi
Tiga labu besar bawang merah
Enam ulas barang putih
2 inci halia
¾ santan
½ cawan air asam jawa
2 biji kentang
1 biji tomato

Cara membuatnya

1.Bawang merah, bawang putih dan halia dikisar.
2.Minyak dipanaskan, goreng bahan kisan hingga wangi. Pastikan api sederhana. Kacau jangan hangus, masak hingga nampak warna agak gelap, bukan hitam ya puan-puan.
3.Masukkan perencah peket kurma Adabi yang sudah dibancuh dengan air.
4.Masak sekejap, masukkan ayam. Biarkan bahan sebati dengan ayam. Kemudiannya tutup dan hingga ayam empuk. Lebih kurang 10 hingga 15 minit. Masa pertengahan letak kentang yang dipotong mengikut citarasa. Serta garam dan gula secukup rasa
5.Masukkan air asam jawa dan santan. Biarkan seketika dan masukkan tomato.
6.Siap dihidangkan bersama nasi panas.

Nota: Ada beberapa teman blogger yang baru menyinggah di sini, belum sempat saya ziarah dan masukkan senarai dalam blog list. Insya-Allah kunjungan ziarah akan saya lakukan bila ada kelapangan nanti.

2 comments:

Anonymous said...

mak oii...rajinnyeer g seminar kursus bagaiiii

Masayu Ahmad said...

bukan rajin..

udahnya kerja nya begitu..

begitulah kaedahnya..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin