Monday, September 9, 2013

Rancang masa satu tahun ke depan ;) tips wahm soho

Teks: Masayu Ahmad
Mula rancang dari sekarang dapatkan naskah ini dahulu www.janawangdirumah.com

Alhamdulillah selesai juga tadi jumpa dan bincang perkembangan anak-anak dengan ustaz yang mengajar mereka. Hakim dan Arif semakin lancar, begitu juga Aiman.

Saya berbincang dan berterima kasih kepada ustaz, untuk subjek quran, tajwid dan jawi Hakim cemerlang. Cuma perlu latih tubi untuk subjek selebihnya.

Apabila mereka selesai khatam kali pertama, terus bersambung dengan kelas hafazan, semoga anak-anak ibu cemerlang dunia dan akhirat. Saya memberitahu ustaz niat saya, agar mereka meneruskan dengan ustaz. Memudahkan juga sebab dekat dengan rumah. Kelas juga malam bersambung  maghrib dan isyak berjemaah. Kebanyakan pelajar di situ adalah berusia remaja, dan belajar di situ hafazan sepenuh masa.

Saya gunakan peluang ini, agar Hakim, Arif dan Aiman bermula dengan majlis ilmu begini berterusan. Manakala siang hari adalah sesi akademik. Malam pengajian al-quran, agar masa ini diisi sepenuhnya dengan tuntutan ilmu asas agama.

Saya masih ingat salah satu, pandangan seorang ibu. Apabila di dalam dada sudah dipenuhi dengan akhlak al-quran, maka dengan sendirinya akhlak yang lain terpelira. Saya semat dalam fikiran.

Saya ini ibu yang masih compang camping, banyak kelemahan dan masih juga belajar memperbaiki diri setiap hari. Harapannya, anak-anak ini adalah amanah yang mempunyai akhlak al-quran. Setiap kekuarang itu datangnya dari didikan saya sendiri yang masih lemah, dan perlu menyerap lagi ilmu hebat dari ibu-ibu hebat luar sana.

Selamat menunaikan solat zohor bagi yang belum.

Bersambung ya...

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin