Monday, September 9, 2013

Cabaran suri rumah, tidak ada wang, tidak ada cuti? Siapa kata...

Teks: Masayu Ahmad
Mula rancang bekerja dari rumah sekarang, dapatkan naskah ini www.janawangdirumah.com

Saya tertarik dengan perkongsian artikel dari blog puan Norazizah Sudin yang telah hadir ke pogram Hearts, apa itu Hearts, nanti singgah dan baca di blog beliau.
http://norazizahsudin.blogspot.com/2013/09/kursus-hearts.html

Salah satu sesi pembentangan adalah, cabaran sebagai suri rumah.

Ok, saya antara terawal juga tahu akan permulaan program ini dan dijemput sama sebagai fasilitator dan juga penyumbang idea program. Ia rentetan keratan akhbar Utusa Malaysia yang menyiarkan ruangan mega, tentang kupasan saya tentang bekerja dari rumah. Namun saya terpaksa tolak dengan baik kepada penganjur program iaitu Sumber Manusia Berhad, memandangkan saya masih kekangan masa dan tugas sedia ada. Pun begitu saya masih lagi terbuka dan menyatakan sokongan terhadap program sebegini, agar lebih banyak peluang untuk suri rumah bekerja dari rumah. Alhamdulillah.

Ok, kita sambung semula tentang cabaran suri rumah yang dibentangkan oleh suri yang baru bermula.

Ini petikan dari artikel Norazizah Sudin,

Kelas saya ada 14 orang sahaja.  Kebanyakan dari peserta terdiri daripada suri rumah yang telah lama berhenti kerja.  Masing-masing mempunyai kelayakan akademik yang baik seperti mempunyai ijazah dari luar negeri dan dalam negeri tetapi disebabkan mahu memberi tumpuan untuk keluarga, mereka telah mengambil keputusan berhenti kerja.  Ada yang ingin menjaga anak sendiri, menjaga anak yang kurang upaya, masalah orang gaji, masa bersama anak terhad dan lain-lain lagi.   

Ada yang melebihi daripada 10 tahun, tetapi disebabkan masing-masing ingin menambah ilmu pengetahuan di samping pendapatan, mereka mengikuti program HEARTS. Kami diberi tugasan membentangkan kertas kerja bertajuk cabaran menjadi suri rumah.  Banyak fakta yang kami bentangkan seperti tiada masa untuk diri sendiri, tiada gaji, tiada cuti tahunan, tiada cuti sakit, bajet yang terhad dan pelbagai informasi lagi.  Suri rumah sekarang tidak lagi seperti suri rumah zaman ibu bapa kita, iaitu hanya duduk di rumah sahaja menjaga anak-anak.

Masalah awal atau dilema yang terus berhenti kerja, adalah masalah anak-anak.

Saya selalu sebut, terdapat tiga kategori wanita yang bekerja dari rumah


1. Wanita yang sudah bekerjaya, tetapi sayang melepaskan kerja sedia ada. Pada masa yang sama masih menjalankan bisnes online secara sambilan. Namun pendapatan secara online ini bukanlah calang-calang.

2. Wanita yang bekerjaya yang berpendidikan tinggi, berhenti kerja dan salah satu sebabnya adalah faktor yang disebut dalam artikel di atas.

3. Wanita yang sedia ada suri rumah, tidak ada pengalaman kerja pun. Jadi baru mahu bermula sebagai usahawan dari rumah, bermula secara online dan sepenuh masa.


Cabaran adalah berbeza untuk tiga situasi di atas, saya ada kupas dengan lebih lanjut dalam ebook www.janawangdirumah.com, juga analisa awal bekerja dari rumah dalam buku Jana RM Dari Rumah dan juga ebook super wahm super mom.


Juga cabaran juga dalam bidang yang dipilih iaitu bidang atau industri. Sebab itulah melalui akademi di rumah, saya menerbitkan pakej wahm soho mengikut bidang masing-masing. Masalah dan cabaran sama tetapi ia tidak serupa ;)

Ini dua pakej untuk wamh, sahm, soho yang baru mahu bermula.
Pakej wahm soho- Bisnes Butik Online Offline,
Ebook Panduan Mula Bisnes Butik: Ada perkongsian pengalaman dari wanita bekerjaya yang menjalankan bisnes abaya.

Ebook Belajar Asas Blog-adalah permulaan trek untuk memperkenalkan diri kepada pelanggan dan pembaca online. Ini ebook wajib bagi yang menghadiri kelas asas blog, penulisan dan fan page.

Ebook Super wahm super mom- adalah cabaran realistik surirumah dari pelbagai latar belakang pendidikan yang bukan calang-calang. Baca cabaran dan kisah mereka sebelum kalian bermula.


Di bawah pula Pakej Wahm Soho: Bisnes makanan RM105 sahaja, masih harga promosi
Ebook 101 Idea Bisnes Makana: Selain idea bisnes, juga kita menemuramah surirumah dan usahawan yang sudah terlibat dalam bidang ini. Baca kisah mereka yang sungguh memberi inspirasi.

mahu menyertai pasukan jualan ebook secara online, boleh berhubung terus dengan saya di fb ya.

Manakala yang mahu menyertai kami di akademi bekerja di rumah boleh singgah di sini.http://akademibekerjadirumah.blogspot.com/

Bagi yang mahu menjadi agen periklanan pula lihat di sini, saya masih ambil pengambilan ya.
http://sohodirectory.blogspot.com/



No comments:

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin