Sunday, September 22, 2013

Pecahkan tembok kejayaan dalam diri

Teks: Masayu Ahmad
Mula rancang dari sekarang www.janawangdirumah.com

Habis satu naskah buku adik Nik Nur Madihah, ada semasa pertengahan muka surat, air mata saya mengalir tanpa disedari. Setiap satu ayat yang dibaca membawa banyak perngertian. Betapa sebuah kejayaan hakiki akan digengam dengan pengorbanan dan usaha luar biasa. Ia adalah resipi dalam setiap perjuangan yang punya matlamat yang jelas.


Kisah di sebalik tabir

Kejayaan beliau mencapai 20 A dalam SPM SPM 2008.

Ia tidak datang dengan bergolek, ia rangkuman, usaha, doa dan tawakkal. Melihat caranya juga menggunakan apa yang ada. Menyalin kamus, satu demi satu lantaran tidak mahu menyusahkan ibu bapa. Dia juga tidak ke kelas tuisyen, hanya istiqamah fokus di dalam kelas, menggunakan sepenuhnya ruang belajar di perpustakaan. Bersambung pula usaha di rumah dengan jadual fleksibel tetapi dengan penuh disiplin.

Tidak juga kerana itu, sangat dekat dengan pengisian rohasi, solat qiamullail, duha, puasa Isnin dan Khamis. Menjaga tertib sebagai anak, menghormati ibu bapa, guru dan sahabat.

"Barangsiapa bertaqwa kepada Allah nescaya Dia akan membukakan jalan keluar baginya. Dan Dia memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka. Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya."
(Surah At-Thalaq:2-3)

Keyakinan atas usahanya dibalas, apabila kejayaan sebagai pelajar terbaik 2008 dengan 20 subjek. Bukan itu sahaja, hadiah atas usahanya, mendapat tajaan dari Bank Negara, boleh memilih ke mana sahaja beliau mahu pergi belajar dan belajar apa. Juga hadiah buat ibu bapa sebuah rumah yang lebih sempurna bernilai hadiah oleh Kerajaan Negeri Kelantan. Juga mendapat tawaran menunaikan umrah, sebagi tetamu Allah.

AllahuAkbar, saya melihatkan perjalanna yang cantik. Dia diuji kesusahan, namun tidak pernah sesekali adik Nik Nor Madihah memperlihatkan dirinya susah, Namun berusaha dengan konsisten dan begitu yakin sekali.

Kelas online masih bersiaran dan pengambila seperti biasa. Kami dari akademi bekerja dari rumah menawarkan dua kelas berikut. Sudah lebih 120 blog menyertai kami, dan pendaftaran adalah setiap hari. Saya dan pasukan masih lagi mengemaskini blog alumni dari masa ke semasa.

Dua kelas berikut.

1. Kelas asas blog dan penulisan

Apa yang kita belajar dalam kelas asas blog dan penulisan.
a.. Menulis cara santai, tetapi masih lagi mengekalkan Bahasa Melayu formal. Ini salah satu cara menarik minat pembaca suka dan datang lagi ke blog.
b. Bina tapak awal memperkenalkan diri kepada pembaca/bakal pelanggan.
c. Belajar menulis dan latihan menulis untuk dapatkan momentum. 
d. Teknik tulisan yang mempengaruhi pembaca datang dan datang lagi.
e. Bergabung dengan lebih rami blogger-lebih 100 blog dalam akademi, untuk membantu aliran trafik ke blog.
f.Ramai yang mahu bermula tetapi tidak tahu cara, menulis boleh dilatih jika tahu teknik yang betul.
g. Mengetahui teknik yang betul, apa yang kita suka tulis dan cara konsisten untuk terus aktif menulis di blog.
h. Sudah ada blog, tetapi sudah tidak ada idea untuk meneruskan usaha berblog.
Jika kalian berada dalam salah satu kategori di atas, boleh sertai kami dalam kelas asas blog dan penulisan. Analisa dahulu sebelum masuk kelas. Boleh pm atau mesej inbox apabila sudah bersedia


2. Kelas asas blog dan fan page

Apa yang kita belajar dalam kelas asas blog dan fan page (mula bisnes)
a. Kelas ini khusus bagi suri rumah yang benar-benar zero tentang urus niaga secara online.
b. Mahu mula tetapi tidak tahu cara.
c. Mahu mula tetapi tidak ada produk. Kami menyediakan beberapa produk pilihan, produk sunnah, buku, pakej ebook, ruang periklanan. Juga peluang sebagai pembantu kelas di akademi bekerja di rumah.
d. Kelas ini sesuai untuk belajar menjana pendapatan awal RM10, kemudian tingkatkan lagi, RM20, RM50, RM100 begitulah seterusnya (ini adlaah tertakluk kepada usaha yang konsisten daripada peserta.
e. Kelas ini juga sesuai untuk suri yang sibuk, surirumah sepenuh masa, suri bekerjayaa yang mahu buat secara sambilan. Ini adalah langkah awal, kami sediakan berdasarkan permintaan demi permintaan.
f. Apabaila sudah pandai, boleh belajar lagi dengan otai-otai pemasaran yang lain. juga bina jaringan bisnes secara online.
g. Apa yang kita belajar di dalam kelas ini. Analisa dahulu untuk kenalpasti apa produk yang sesuai/minat/pengalaman. Belajar buat blog kedai online, belajar menulis konsisten, belajar buat borang tempahan, jenis-jenis entri, belajar buat pan page, belajar buat pautan, belajar buat pautan antara blog untuk aliran trafik.
h. Untuk mula, kita analisa dahulu, pm saya sekarang atau mesej di inbox. Pendaftaran adalah setiap hari.

Keterangan lanjut boleh baca di sini



No comments:

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin