Monday, March 18, 2013

Bina blog berpengaruh

Teks: Masayu Ahmad

Pernah tak kita rasa apabila bangun pagi, rasa mahu sambung semula tidur. Tidka mahu buat apa-apa. Tidak mahu masak, malas kemas rumah. Kalau boleh mahu menikmati sarapan pagi, mahu sambung guling-guling, mahu santai-santai sahaja tidak mahu lakukan rutin seperti biasa. Itu, adalah normal.

Tidak salah kerana kita sangat penat, dan mahu berehat atau lari dari rutin yang sama. 10 pilihan berikut boleh kita lakukan.

1. Ambil cuti satu hari, dan lakukanlah. Minta cuti pada en.suami pergi ke Kuala Lumpur dan pulang keesokan harinya. Lakukan aktiviti kalian mahu buat, mahu beli belah atau jumpa kawan lama. Kalau saya selalunya pada musim pesta buku. Saya suka kalau saya bersendirian dan pergi bawa diri sahaja, bawa keterujaan menjelajah ilmu di tapak pesta.

2. Selesaikan segala sasaran dan kemudian reward diri. Saya selalunya apabila selesai tugasan kecil, saya bagi reward juga pada diri sendiri, ceperti makan sepotong kek coklat, minum kopi susu kambing kegemaran, makan nasi daun pisang atau singgah makan nasi kerabu. Terap yang paling saya suka, urut tradisional kak lah. Habis semua satu badan rasa ringan dan lega.

3. Saya masih lagi dengan sasaran 12 buku/ebook untuk tahun ini. Usai selesai tugasan ini akan bersambung lagi 18 untuk capai matlamat 30 ebook.

4. Saya masih juga belum selesai kemas kimi www.nbbukuonline.com. Ia adalah web shopping cart yang saya mahukan belum sempurna lagi masih lagi 70%. Buku-buku masih lagi dikemaskini.

5. Inilah sasaran utama dua tahun ini 30 ebook/buku dan shopping cart sebagaimana saya impikan. Rewardnya adalah sebuah SOHO yang penuh rak buku dengan karya saya, dengan andaian saya perlu konsisten dengan momentum 1 buku/ebook sebulan. Jadi dengan usia yang ada tahap boleh capai ialah 100 buku. Berangan dulu, tulis dan usaha. ;)


Ok untuk kelas asas blog dan penulsan ia masih berlangsung. Berikut adalah pakej yang saya tawarkan.

Berikut kelas asas blog yang saya sedang promo.


1. Belajar asas blog
1.Create blog (personal dan juga bisnes)
Selepas pandai puan boleh buat seberapa banyak blog
2. Tips penulisan di blog
Bonus (bernilai RM75)
1. Ebook super wahm super mom
2. Ebook mula bisnes butik

Hasil akhir
-Sebuah ebook penulisan bersama.


Ini senarai protege yang sudah pun mendaftar dan blog mereka sedang dikemas kini.
 Ada lagi beberapa pelajar akan mendaftar.
1.http://nurulhuda-ismail.blogspot.com/

2. http://aishah-hussein.blogspot.com/

3.http://tipsjahitanfatinfarhana.blogspot.com/

4. http://sulatinhananu.blogspot.com/

5. http://ahfarisaahmad.blogspot.com/

Bagaimana kelas diadakan?

- Kelas adalah fleksibel mengikut masa kalian
-Tugasan diberikan namun ia adalah sangat mudah untuk diikuti.
- Tugasan penulisan dan tips penulisan, agar selepas 44 hari kalian sudah mahir dan mampu menjadikan informasi blog adalah sesuai dengan sasaran pembaca
-Perlunya blog yang berinformasi dan santai agar dapat membina kredibiliti sekiranya kalian seorang usahawan online.
-Juga boleh dijadikan platform untuk serius di bidang penulisan, mahu menghasilkan ebook atau buku
- Analisa akan dibuat berdasarkan pendidikan, pengalaman, kemahiran minat dan matlamat yang mahu dicapai. Analisa ini akan menentuka blog apa yang paling sesuai untuk dimulakan memperkenalkan diri dan penjenamaan diri agar dikenali pembaca blog.
-Sudah tentunya kalian tahu, blog adalah salah satu pemasaran yang efektif disamping promosi di facebook.

Hubungi saya, untuk pendaftaran.



Pendaftaran masih dibuka untuk kelas asas blog dan penulisan ;)
Mengapa perlu ada blog
1. Catatkan pengalaman, kemahiran dan minat dalam blog, mungkin ia sesuai untuk dijadikan ebook atau buku.
2. Jadikan sebagai salah satu cara berkongsi kisah motivasi dan inspirasi.
3. Bina pengaruh dan khalayak kalian sendiiri, biasnaya pembaca tetap akan bertukar menjadi pelanggan pula.
4. Blog sangat bagus untuk mempengaruhi atau mempromos barang atau produk, namun ada cara untuk menyelit iklan bisnes di blog yang sudah diikuti ramai pembaca.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin