Monday, May 17, 2010

Kembali buka kitab

Teks: Masayu Ahmad


Salam pagi Selasa, semoga suri sekelian kembali cergas menghadapi rutin pagi yang sibuk. Saya berada dalam tempoh kritikal menyiapkan tugasan. Semangat turun naik sebenarnya, tetapi saya seupaya mahu bertahan dalam keadaan sukar.

Saya ada tempoh lebih kurang enam bulan, menyiapkan kerja sebelum bercuti bulan Disember dan Januari. Harapnya saya berjaya melepasi tempoh enam bulan ini dengan jayanya. Untuk itu beberapa perubahan baru sedang dan akan berlaku.

Ruang kerja akan kembali berpindah ke tingkat atas. Saya memerlukan pengudaraan baru, suasana baru agar momentum kerja terus bersemangat. Juga menggunakan sebaik mungkin tenaga pada waktu pagi, memandangkan menjelang tengahari dan petang badan mulai menerima perubahan hormon.

Perubahan fizikal dan emosi

Saya memastikan minda tidak dipengaruhi oleh emosi, jika emosi berkata malas, kesuluruhan tubuh badan juga akan mengikut rentak malas, malas, malas. Apabila minda menyuarakan cergas, maka keseluruhan fizikal bergerak cergas, cergas, cergas.

Apapun saya mahu cergas sentiasa, hanya apabila tugas selesai saya melayan juga perubahan hormon badan. Bermalas-malasan. Saya tidak mahu malas menguasai fizikal dan mental. Mahu atau tidak akan cuba selesaikan apa yang ada di depan mata. Doakan saya. ;D

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin