Sunday, May 23, 2010

Jaga diri, hiasi peribadi

Teks: Masayu Ahmad

Apabil menghadiri seminar, program atau apa-apa sahaja aktiviti yang melibatkan ramai orang, saya lebih suka berada di belakang tabir sebenarnya. Kenapa begini? Kerana dari satu sudut saya suka sekali menganalisis dan memerhati.

Kerja akan lebih mudah apabila tidak dikenali dan saya boleh dikatakan sangat jarang bersuara. Suasana, persekitara, gelagat adalah menjadi santapan saya, terus ke minda, mencerna dan menapis.

Dalam seminar sebagaimana yang saya hadiri, kebanyakannya adalah usahawan wanita daripada luar bandar. Kebanyakannya ada yang tahu menjada batas dan perwatakan sebagai usahawan dan wanita yang mempunyai harga diri.

Juga sangat memalukan, dan saya sangat cukup tersentuh melihat gelagat wanita yang sudah berusia. Apabila berada di kelompok ramai sudah tidak tahu menjaga batas-batas sebagai wanita. Perlakuan ini cukup terselah, dan saya malu sebagai wanita apabila ada yang berperwatakan sedemikian.

Alangkah molek sekiranya, bagi yang sudah berusia menunjukkan contoh hemah yang baik buat golongan muda. Banyak ulasan yang ngin saya berikan, program sebegini sangat bagus untuk disertai, apa yang tidak bagus kita perlu tahu batas dan tetap menjaga etika sebagai wanita muslim.

Salam kasih sayang.

http://www.masayuahmad.com/

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin