Sumber: Bab 4 Mula Bisnes Butik Online Offline
Definisi fokus produk
Fokus
produk sangat penting untuk memberi keunikan dalam bisnes yang dipilih. Fokus
produk sangat berkait rapat dengan pasaran unik contohnya butik pakaian ibu
hamil, pakaian untuk pekerja profesional.
Niche
atau boleh disesuaikan sebagai ‘fokus produk’ untuk industri fesyen. Apa fokus
produk yang memberi keunikan butik anda dan perbezaan yang jelas berbanding
butik pesaing.
Fokus
produk boleh dijadikan sebagai satu
strategi berkesan. Ia menjadikan anda fokus kepada siapa pelanggan sasaran yang
terdapat dalam ‘khalayak industi fesyen dan tekstil’.
Sekiranya
anda menarik semua orang untuk dijadikan sasaran pelanggan, ia adalah sukar
berbanding membuat ‘fokus produk’ sahaja. Iaitu mengenalpasti siapa pelanggan
anda yang sebenar.
Anda
sudah memilih produk untuk sasaran khusus, jadi sangat mudah untuk merangka
promosi. Contohnya fokus produk keperluan persediaan berpantang. Sasaran
pelanggan ialah, wanita hamil, pasangan muda yang menerima cahaya mata. Produk
yang berkaitan seperti, produk pemulihan dalaman dan luaran, juga perkhidmatan
penjagaan di dalam pantang dan selepas pantang.
Jika
ini dikategorikan dalam butik dan aksesori ‘jual produk pakaian hamil dan
keperluan di dalam pantang’.
• Operasi: dengan pendekatan ini perniagaan khusus menumpukan pada produk atau perkhidmatan terus kepada sasaran pelanggan yang tepat.
• Pelanggan -pendekatan berfokus ‘kelompok pelanggan sasaran berdasarkan usia, status perkahwinan’.
No comments:
Post a Comment