Saturday, December 15, 2012

Pintu-pintu rezeki keberkatan, selamat datang ujian kekayaan!

Sumber: Buku Orang Islam Harus Kaya!

RM15 Semenanjung
RM17 Sabah Sarawak
+RM5 pos ekpres


Tabung DOA Ibrahim 
We are still looking for items (toys, household items, clothes, books, kids and baby stuff like stroller, car seat, etc) in EXCELLENT condition for the Carnival's Jumble Sales and Auction this 23rd December 2012. Small items can be sent to either one of these areas; Salak Tinggi, Cyberjaya, Taman Melati/Setapak, Bangi, or Subang Jaya. You can also post. Bulky items can be sent to Dewan Annexe, UiTM on 22nd December after 5pm. We don't accept items on the day itself. Please email nikhabiz@gmail.com with the title "Jumble Sales" for more details now!


"Dan katakanlah wahai Muhammad: Beramallah kamu akan segala yang diperintahkan, maka Allah dan RasulNya serta orang-orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan dan kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan nyata, kemudian dia akan menerangkan tentang apa yang kamu kerjakan." (Surah Taubah ayat:105)

Syeikh Abu Hamid berkata,"Kadangkala disangkakan bahawa makna tawakkal itu adalah meninggalkan kerja fizikal dan tiadk berfikir sama sekali seperti daun jatuh di permukaan bumi, sepotong ranting di atas air yang mengalir, atau debu yang ditiup angin kencang.

Ini adalah sangkaan orang yang tidak memiliki ilmu pengetahuan dan dilarang dalam agama Islam. Padahal agama itu sangat memuji pada orang yang bertawakkal. Lantas, bagaimanakah dia akan mencapai kedudukan terpuji dengan melanggar larangan agama?"

Sebenarnya kesan tawakkal itu dapat dilihat dalam pergerakan zahir, usaha atau ikhtiar dan perbuatan seseorang dalam mencapai tujuannya. Bahkan perkara itu merupakan sebahagian jihad fi sabilillah. Dalam Islam, wajib hukumnya seseorang individu yang telah beriman dan mengakui ada-Nya Allah s.w.t dan kerasulan Muhammad.

Imam Abual-Qasimal-Qusyairi berkata,"Ketahuilah, sesungguhnya tawakkal itu tempatnya dalam hati. Adapun gerakan zahir itu tidak dapat menafikan tawakkal yang telah tertanam dalam hati, apabila seseorang telah meyakini itu atas ketentuan-Nya, maka apabila mudah juga atas pertolongan-Nya.

Bukti tawakkal bukan bermakna meninggalkan usaha fizikal atau tugas dengan bersungguh-sungguh, sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ibnu Hibban dan al-Hakim dari Ja'far bin Amr bin Umayyah r.a, dari ayahnya telah berkata, seseorang telah berkata kepada Nabi s.a.w." Aku biarkan untaku dan aku bertawakkal." Nabi bersabda," Ikatla ia dan bertawakallah!"

Dapat kita simpulkan di sini bahawa, tawakkal itu bukan bermakna mengabaikan usaha fizikal dan meninggalkan tugas. Jelas seorang muslim disarankan supaya berusaha dan bekerja bersungguh-sungguh dalam mencari pendapatan yang halal dan baik serta berkat.

Hanya dia tidak boleh berhantung ada usahanya semata-mata, tetapi berkeyakinan bahawa segala urusan itu berada pada Tangan Allah s.w.t termasuk rezeki juga berasal daripadaNya semata-mata.


Harga PROMOSI PENGENALAN RM120 AKAN BERAKHIR 31 DISEMBER 2012. bayar di sini untuk naskah kalian
http://kedaibukuonline.biz/index.php/tempahan
3vcd


3 buku, jilid 1, jilid 2, jilid 3, iaitu merangkumi susunan iqra 1 hingga 6 yang diselaraskan dengan pembelajaran tajwid yang lebih mudah difahami, animasi menarik, dan ulangkaji latih tubi yang boleh dilakukan berkali-kali.






RM120 sahaja, pos percuma boleh bayar di sini





No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin