Wednesday, July 18, 2012

Wanita pendiam dan banyak mulut

Buku: Mencintai Suami Jangan Separuh Hati
Muka surat 59


Ada lagi jenis wanita lain. Mereka menyangka cara yang paling bijak untuk menarik perhatian suami adalah dengan berbicara dan bercerita dengan panjang lebar. Suami masuk ke rumahnya, seumpama dia sedang memasuki ruang pejabat perwakilan berita antarabangsa yang tidak ternama.

Ketika isteri menyambutnya, yang ada di kepala isterinya adalah berjuta-juta berita. Dia mula memberitahu khabar anak-anak, kemudian cerita tentang pembantunya, jirannya, si penjual sayur, tentang panggilan telefon, berita tentang teman-teman dan yang lain-lain. Demikianlah begitu banyak cerita yang ada dalam kepalanya.

Kita lihat si isteri ini hanya sekadar menceritakan apa sahaja namun tidak pula mengajak suaminya berbicara. Dia hanya beralih dari satu cerita ke satu cerita bercampur aduk dan tidak jelas maksudnya yang ingin disampaikan. Sangat susauh bagi pendengar yang malang untuk menangkap cerita-cerita yang lainya. Yang suami terima kemudian hanya saki kepla. Selepas itu, yang boleh suami lakukan hanyalah tidur demi menghindari serangan tentang cerita terbaru daripada isteri.

Baca lagi, saya memang sarankan buku ini, setiap helaian muka surat sangat tersirat yang disampaikan penulis.


No comments:

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin