Thursday, July 26, 2012

Akok kedut- rahsia pemasaran orang dulu-dulu

Teks & foto : Masayu Ahmad

Biarkan gambar berbicara dahulu, ;D




Kisah akok ini ada di mana-mana, ia makanan tempatan Kelantan yang popular terutama di bulan Ramadhan, kalau di kampung saya akok mok doh lah yang tersohor, rasa enak, tebal, lembut, adunan sebati segalanya istimewa akok mok doh.

Paling istimewa, jika dulu ia dibakar dengan sabut, tetapi kini ia telah diinovasikan, dibakar di dalam ketukar yang lebih efisien. Istimewanya akok ia tetap disukai.

Bagaimana menjadikan akok, sebagai satu contoh produk popular. Makanannya ringkas tetapi sedap, dan ia sentiasa dicari-cari.

Teringat perbincangan saya dengan seorang teman, katanya kalau ke passar ramadhan dia suka mencari kuih muih yang dihasilkan oleh makcik-makcik lama.

Kenapa? Sudah tentu kerana mereka membuat kuih dengan cara penuh kasih sayang dan keikhlasan. Begitu juga saya, kadangkala boleh melihat deretan usahawan baru yang baru belajar bisnes. Ada dua kemungkinan sama ada kuih yang dijual sedap atau sebaliknya. Kalau sedap, kita akan ingat dan akan kembali.

Jadikan ia sebagai contoh pemasaran terbaik!

Walau sekadar akok, kita boleh belajar teknik pemasaran ini,

1. Jual produk atau servis dengan kualiti terbaik. Sekiaranya pelanggan suka, ia akan kembali menggunakan khidmat kita.

2. Jangan berada di takuk lama, tingkatkan ilmu secara bertahap. Jika dahulu akok dibuat atau dibakar dengan sabut, kini sudah lebih bagus, dibakar dalam jumlah yang banyak dan dapat menghasilkan dalam masa singkat, tetapi masaih mengekalkan kualiti.

Salam kasih sayang


No comments:

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin