Friday, July 20, 2012

Contoh Isteri Teladan Sepanjang Zaman-Khadijah


Khadijah binti Khuwailid juga terkenal sebagai wanita yang terhormat di kalangan kaumnya, wanita cerdas dan mampu menjaga kehormatannya. Wajarlah bila ramai lelaki kaya dan terhormat ingin meminangnya. Namun, lihatlah siapa yang akhirnya dia pilih sebagai suami. Muhammad bin Abdullah yang pada itu bukanlah siapa-siapa, hanyalah seorang anak yatim piatu tidak mempnyai apa-apa. Kejujuran dan akhlak Muhammadlah yang memikat hatinya, bukan harta, jawatan atau kedudukan sosial.

Lihatlah pula bagaimana cara dia menyampaikan cinta dan keinginannya kepad Muhammad untuk dinikahi. Bukan dengan menggoda dan memperlihat personanya sebagai wanita, namun dia sampaikan keinginannya itu dengan cara terhormat, melalui perantara yang dapat dipercayai, iaitu sahabatnya yang bernama Nufaisah binti Munayah. Cara tersebut membuat keinginanya dapat disampaikan tanpa membuatnya merasa malu dan kehilangan harga diri.

Sebagai ibu, Khadijah adalah ibu yang penyayang dan baik dalam mengasuh anak-anak. Putera-puteru beliau adalah Qasim, Zainab, Ruqayah, Fatimah, Ummu Kalsom dan Abdullah. Masing-masing hanya berjarak dua tahun dan Khadijah sendiri yang menyusukan mereka.

Lihatlah puteri-puteri mereka tumbuh menjadi bunga Islam yang mekar dan indah dengan keimanan dan keutamaan akhlak. Bahkan Fatimah Az-Zahra puteri bongsunya, adalah penghulu wanita-wanita dunia di syurga kelak.

Mukasurat 20, 21
Judul: Super Wife, Super Mom, Super Women

Beli dengan klik di bawah






No comments:

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin