Thursday, June 7, 2012

exit plan & kelansungan bisnes

Rancang kerja dari rumah bermula sekarang klik di sini www.janawangdirumah.com


Teks: Masayu Ahmad

Apabila berbicara dengan usahawan baru, usahawan lama dan usahawan berpengalaman. Banyak perkara yang menyentuh strategi bisnes baru dan kelangsungan bisnes.

Contohnya, bicara usahawan pemilik bajet hotel.

"Sudah empat tahun mengusahakan bisnes ini, masanya saya mengusahakan yang lain, kerana ia tidak lagi memberikan hasil sebagaimana mula-mula dibuka dahulu,"kongsi usahawan R kepada saya.

Rancangannya kini membuka bisnes perabut terpakai yang diambil dari Singapura. Juga pada masa yang sama sudah mengusahakan bisnes dari rumah, menjual produk 'P", yang kini lebih memberi pulangan.

Terdapat beberapa risiko dalam kelangsuang bisnes

1.Katanya orang Melayu memang suka bisnes, tetapi yang tidak jujur dalam bisnes juga ramai. Itulah ada bisnes yang tidak berdaya maju, kerana usahawan dengki dan usahawan yang sukses yang lain- makanya perlu usahawan 'mempunyai amalan kesogehan' sebagaimana yang saya suka dengar ilmu ini dari usahawan yang kaya dan beriman, seperti Dato' Rusly.

2. Sedia untuk bersaing- antara risiko dalam bisnes yang perlu kita berani tempuh. Persaingan akan memberi impak bisnes kita bertambah maju kerana keunikan dan pemasaran. Atau sebaliknya kurang daya maju kerana tumbuh pesaing baru di pasaran, ia semakin banyak berdasarka bisnes online, atau bisnes konvensional yang biasa. Usahawan baru akan bercambah setiap minit, jam, hari, bulan dan tahun. Apa lagi ilmu yang perlu dicerap dan dipraktik usahawan sedia ada agar terus kekal dalam bisnes dan berdaya maju.


 You see, it's not enough to build a business worth a fortune; you have to make sure you have an exit strategy, a way to get the money back out.

3. Menurut usahawan R lagi, sahabat bisnes yang memiliki Pusat Tuisyen kini perlu memikirkan strategi baru memandangkan trend bisnes dalam bidang tuisyen mulai pudar. Ini berdasarkan situsai sistem baru peperiksaaan mulai 2014, tidak ada lagi UPSR, PMR.

Apa strategi baru yang kita perlu ada, strategi untuk berdaya saing dan juga kelangsungan bisnes. Usahawan tulen tidak akan merasa serik untuk berusaha, hanya yang unggul mampu terus berjuang dalam kelansungan bidang bisnes.

Jemput singgah

http://www.facebook.com/KedaiBukuOnlineDo

No comments:

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin