Thursday, June 11, 2009

Meransang anak minat membaca



Foto:http://cruciality.wordpress.com/category/reading
Kredit:http://intangemilang.blogspot.com

Saya terjah ke blog Kak Wardia.k.a Mak Ngah yang mempunyai tadika
sendiri.


Berkesempatan mengenali beliau dalam satu seminar di Quality Hotel baru-baru ini. Kami hanya sempat berkenalan dan bersembang-sembang pada sesi makan sahaja. Saya masih kempunan untuk bertanya banyak perkara berkenaan pendidikan awal kanak-kanak. Apa pun mari kita kongsi artikel yang saya petik dari blog beliau.

Ransang minat anak


Ibu bapa profesional sentiasa merangsang minat membaca. Sewaktu tiga tahun pertama usia anak, otak berkembang dengan pesat dan mampu menyerap dengan mudah apa sahaja rangsangan yang diterima.

Peluang ini harus digunakan dengan bijak oleh ibu bapa untuk merangsang otak anak dan mengajar mereka sebanyak mungkin kemahiran terutamanya kemahiran membaca.

Kebolehan membaca merupakan rangsangan yang amat bererti untuk meningkatkan tahap kecerdasan kanak-kanak.

Jangan biar anak bosan dan terbeban

Namun dalam ghairah merangsang intelektual anak-anak, ibu bapa harus peka kepada keinginan dan minat anak pada waktu itu. Paksaan dan rangsangan yang terlalu banyak mungkin akan membosankan dan membebankan anak.

Perkara pokok yang perlu dititikberatkan adalah menanamkan minat. Menanam minat membaca boleh dilakukan dengan pelbagai cara dan seharusnya dibuat dengan penuh kesabaran tanpa paksaan.

Antara cara menanam minat membaca ialah:

Sewaktu hamil, eloklah ibu membaca al-Qur’an atau berzikir dan diperdengarkan kepada janin.

Melapangkan sedikit masa untuk mengajar anak. Masa tersebut perlu diisi dengan aktiviti yang berkualiti. Contoh aktiviti: Tuliskan satu perkataan ringkas dengan besar dan berwarna. Bacakan dan eja dengan jelas dan penuh kasih sayang. Atau gunakan kad bergambar (flash card) dan diikuti dengan tulisan. Tunjukkan kepada anak gambar, kemudian eja perkataan atau maklumat berkenaan gambar tersebut.

Semasa di dalam kenderaan

Bacakan atau baca bersama-sama anak-anak nama-nama jalan, nombor plet kereta di hadapan, papan tanda iklan dan sebagainya.

Tunjukkan contoh teladan iaitu ibu bapa seharusnya menunjukkan minat membaca dengan cara selalu membaca di hadapan anak.
Semasa ibu atau ayah membaca, letakkan anak yang masih bayi di pangkuan dan bacalah dengan suara yang agak kuat.

Sentiasa membawa anak ke medan ilmu seperti ke pesta buku, pameran buku, ke kedai buku, ke perpustakaan dan seumpamanya.
Jika bercadang memberikan hadiah, belilah hadiah buku seperti buku cerita, ensaiklopedia, kamus, buku bergambar dan sebagainya.

Membiarkan anak bermain dan ‘bergaul’ dengan buku. Jangan membeli buku tetapi disimpan di dalam almari sahaja.

Sedia bahan bacaan

Menyediakan peruntukan kewangan atau tabung untuk membeli dan menyediakan bahan-bahan bacaan, termasuk langganan majalah kanak-kanak dan menyediakan perpustakaan di rumah.

Jangan memarahi anak kecil yang bermain dengan buku-buku anda. Sebaliknya buku-buku perlu diletakkan pada tempat yang mudah diambil oleh anak.


Membacakan buku cerita dan kisah-kisah nasihat kepada anak.

Contohnya sewaktu minum petang atau sebelum tidur. Aktiviti ini boleh dimulakan seawalnya apabila anak telah berusia 6 bulan.

Menyediakan tempat khas supaya anak boleh mengambil dan menyimpan sendiri buku. Boleh juga disediakan beg atau bakul khas supaya anak boleh membawa buku ke mana sahaja terutamanya semasa perjalanan jauh.

Membiasakan membeli buku jika anak meragam sebagai menggantikan mainan untuk mententeramkannya.

Sentiasa memberi pujian dan penghargaan kepada usaha-usaha dan pencapaian anak untuk membaca.

[Petikan daripada buku “Mendidik Anak Pintar Cerdas” tulisan Dr Hasan Hj Mohd Ali, terbitan Utusan Publications & Distributors] - Posted in Baca Anakku Baca by Najibah (bukuria-malaysia.com)

2 comments:

Anonymous said...

betul3....kalau nak ibubapak rajin layan kerenah anak...rajin motivate...dptlar anak yg rajin dan pandai jugak...

Masayu Ahmad said...

ya betul

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin