Sunday, June 21, 2009

Kos ambil amah atasi projek mega



Oleh:Oleh AMMAR JAZLAN MD. LELA dan MAZLINA ABDUL MAJID
berita@kosmo.com.my
Foto:http://bestmaidcleaningservice.com
Petikan: Kosmo

KUALA LUMPUR – Rakyat Malaysia membelanjakan kira-kira RM8 bilion setahun untuk perkhidmatan pembantu rumah dengan kos keseluruhannya mengatasi peruntukan sesetengah projek mega.

Jumlah itu dikira berdasarkan gaji minimum dan kos lain setahun sebanyak RM18,000. Jumlah pembantu rumah di negara ini dianggarkan 450,000 orang.

Semakan Kosmo! Ahad dengan dua majikan iaitu Normarhaini Razak dan Tan Mei Ling (kedua-duanya bukan nama sebenar) mendapati mereka membelanjakan antara RM17,140 dan RM18,110 setahun bagi kos pembantu rumah.

Bayaran itu termasuk bayaran proses kemasukan, levi, gaji bulanan, bonus, tambang balik kampung, insurans dan bayaran perubatan Agensi Pemantauan Pemeriksaan Kesihatan Pekerja Asing (Fomema), kos makanan dan penginapan sebelum dicampur dengan bayaran tambahan lain.

Cadangan pemerintah Indonesia kelmarin untuk menghentikan penghantaran pembantu rumah ke Malaysia sepatutnya membuka mata rakyat bahawa perlu ada alternatif mengurangkan kebergantungan mereka kepada tenaga kerja asing itu.

Pandangan saya: Wang untuk membiayai pembantu rumah sebagai modal untuk mula WAHM

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin