Thursday, June 11, 2009

Cara saya mendidik anak-anak


Keterangan gambar: Model Hakim dan Arif.
Teks & foto: Masayu Ahmad

Saya menggunakan pelbagai kaedah dengan rujukan buku, internet dan pakar untuk memberi pendidikan awal kepada kanak-kanak riang di rumah ini. Kebiasaannya saya gunakan pendekatan yang pelbagai agar mereka dapat mencerap seberapa banyak yang mungkin. Setiap ibu bapa mempunyai cara tersendiri.

Gabungkan teknik dan pelbagaikan pembelajaran dalam suasana yang santai, relaks dan digemari anak-anak.

Saya menampal pelbagai huruf dan konsonan yang besar-besar di dinding bilik kanak-kanak riang ini. Biasanya saya tidak mulakan mengajar mereka agar membaca A,B,C dan seterusnya mengikut kelazimnya. Tetapi menyebut huruf dan nombor mengikut mereka suka. Hanya dengan nyanyian sahaja mengikut turutan huruf. Hasilnya Hakim dan Arif boleh mengenal apa sahaj huruf walaupun bukan mengikut turutan.

Begitu juga barang mainan saya tidak membelikan barangan yang mahal, tetapi laburkan dalam bentuk mainan berupa pendidikan. Contoh membeli bongkah yang besar yang mempunyai gambar, nombor dan huruf.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin