Saturday, June 20, 2009

Nasi lemak anak dara



Teks: Masayu Ahmad
Foto:nasilemak2009.wordpress.com

Apa menu anda pagi ini? Sudah lama tidak memasak nasi lemak, jadi saya memutuskan hidangan nasi lemak untuk pagi Ahad. Daun pandan tidak ada jadinya untuk nasi hanya gunakan halia dan santan sahaja. Aroma halia sudah cukup untuk memberi haruman herba pada nasi.

Saya pernah berjualan nasi lemak pada zaman muda-muda. Ianya tercetus apabila kami berpindah ke bangunan baru di Shah Alam. Masa itu saya masih bekerja di Karangkraf. Jadinya kafe belum buka, kami berjualan membantu teman-teman yang sukar mendapatkan sarapan diwaktu pagu. Beberapa hari sebelum jualan bermula saya mengambil pesanan dahulu.

Saya sepakat dengan Lina (Wartawan majalah RASA) teman serumah. Makanya pada malam hari kami membuat sambal dan pada pagi hari seawal jam 4 kami sudah bangun untuk memasak nasi,merebus telur, memanaskan sambal.

Seawal jam 7 pagi kami sudah sampai di pejabat. Hanya 10 minit sahaja habis semua nasi lemak. Kami berdua sangat teruja. Begitulah setiap hari, jam 7 pagi hingga 7.15 kami berjualan sebelum memulakan tugasan. Jika ada permintaan saya buatkan juga nasi berlauk.

Riuh rendah suasana waktu pagi, kami susun-susun nasi lemak yang siap dibungkus. Sekejap sahaja pelanggan tetap dan pelanggan baru datang berkerumun. Ada pula belum meletakkan beg, dari jauh sudah memesan.

"Ayu, aku nak nasi lemak spesial yang aku pesan semalam."

"Ya, ya ada."

Betapa gembiranya, nasi lemak kami berdua mendapat sambutan. Kami hanya bermodalkan RM100 sahaja. Setiap bulan kami berjaya mengumpul RM200 setiap orang untung bersih.

Bisnes suka-suka terpaksa saya hentikan selepas Lina menamatkan zaman bujang. Tidak larat saya untuk meneruskan seorang diri. Saya buat juga jika rajin. Itulah dia kenangan zaman anak dara.

2 comments:

nazira noran said...

ayu..

Nasi lemak anak dara tu aku pernah rasa satu sudu makan je sbb masa tu aku diet nasi.. Nak kawin la katakan!

Masayu Ahmad said...

G, ok lah tu, merasa jugak daripada tidak.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin