Tuesday, June 23, 2009

Rutin saya sejak bergelar WAHM

Teks: Masayu Ahmad



Sejak bergelar isteri bekerja di rumah (WAHM) saya mula melakukan rutin yang saya minat sahaja. Jadual kerja dan mengurus anak-anak saya selaras mengikut kesibukan.

Pagi-pagi saya akan berlari-lari di sekitar taman, mengikut jalan berbukit di hadapan rumah. Kesempatan ini digunakan untuk menikmati udara segar di pagi hari.



Memasak adalah rutin pagi, menemani suami bersarapan sebelum ke tempat kerja. Jika penyakit M melanda, suami membelikan kuih dan nasi kerabu kegemaran saya. Waktu inilah digunakan untuk bersembang dan bercerita tentang anak-anak.

Juga kaunselor atau pakar motivasi (itulah ayat suami jika saya memberi pandangan) apabila si dia bercerita konflik di tempat kerja. Selaunya saya mengusik pakar motivasi ini perlu ditambah elaun setiap bulan, he,he. Elaun sedia ada sudah cukup bersyukur sebenarnya, tetapi jika mahu beri lebih saya menerima dengan senyuman manis menawan hati.



Mengasuh anak-anak sudah tentunya menjadi aktiviti wajib. Aktiviti selepas itu memandikan kanak-kanak riang dan menyuapkan mereka sehingga kenyang.Kerja-kerja rumah saya dahulukan sebelum kanak-kanak riang ini bangun.





Saya akan mula rutin menulis, seawal jam 8 pagi atau 9, mengikut rentak anak-anak. Jika mereka asyik bermain dan menonton, maka boleh meneruskan aktiviti menulis tanpa gangguan. Masa ini digunakan untuk menelaah dan membaca buku-buku yang belum habis dikhatam.



Jika gangguan sudah mula berlaku. Maka saya meneruskan rutin melipat kain, kanak-kanak riang ini akan kusyuk sebentar di hadapan komputer. Jika tidakpun sambil menelaah saya memantau aktiviti mereka. Mengajar apa yang patut dan mengikut kerajinan saya.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin