Monday, June 22, 2009

Minta maaf ibu



Teks & Foto: Masayu Ahmad

Kata-kata Hakim yang membuatkan saya terkedu. Biasanya sudah penat bermain kejar mengejar suruh pakai baju, membuatkan saya naik angin sekejap. Jadi saya biarkan saja budak seorang ini yang suka sangat tidak mahu pakai baju.

Hakim lebih suka tidak berbaju. Apa tidaknya, aktif sana ke mari, lari sana sini. Mahu tidak berpeluh badannya. Hakim suka mengusik, jika dia tahu ibu tidak suka.

Jadinya saya buat tidak tahu sahaja kalau tak mahu marahkan anak. Saya diam-diam depan komputer buat kerja. Hakim datang.

"Minta maaf ibu." Ambil tangan saya salam dan cium.

Sejuk hati saya. Mana entah dia dapat ayat itu. Biasa akan terikut mana-mana rancangan tv yang dia tengok. Itulah penangan tv yang saya rasa bagus untuk Hakim. Satu contoh yang saya tidak suka, dia suka buat gaya Hagemaru jelir lidah. Jadinya sudah terikut-ikut. Saya buat aksi mahu potong lidah jika dia ulang lagi aksi sebegitu. Saya perlu cari alternatif agar Hakim tidak terikut gaya Hagemaru itu.

8 comments:

Unknown said...

salam masayu,
tentu amat terharu dibuatnya bila anak sekecil hakim datang meminta maaf dan mencium tangan.
alhamdulillah... bila anak berbuat baik, banyakkanlah kita mendoakannya dan biar dia dengar agar dia makin banyak berbuat baik slps ini kerana dia tahu yang ibunya amat gembira bila dia baik.
bab menjelir lidah ni rasanya kebanyakan anak2 kecil akan terikut2 kartun atau watak yg mereka tonton, haa... tu ibunya kena pandai psikologi tu.

Masayu Ahmad said...

wasalam kak chik, suka sangat apabila Hakim belajar sesuatu yang baru, tapi yang negatif turut diserap sama, nak kena belajar banyak psikologi la gamaknya bila nak latih n didik anak-anak ni

NORMILA MUHAMAD said...

macam anak-anak saya, kalau saya tak suka, lagi diaorg usik saya...hahahaha...

Ely Hasrul said...

comelnye hakimmmm... sami kalu kena marah dia akan dtg tersengih2 patu touch breast i.. cemana tuh?

Masayu Ahmad said...

mama nurin

kalau dah suka usik-usik, saya lari buat tak layan

Masayu Ahmad said...

Ely

haha, pandai samy cari port sensitif, kecik2 dah pandai bergurau

Anonymous said...

huhuhu...aku yg baca pon rasa sejuk hati....ko yg dgr lagi ler kan?

bagus hakim! moga adik2 pon ikut jejak abg

Masayu Ahmad said...

vogue

itulah,, moga2 mantain lah ayat tu kat mulut dia

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin