Sunday, June 21, 2009

Memotivasikan diri bekerja di rumah


Teks: Masayu Ahmad
Foto:http://inspireinspire.typepad.com

Pendapatan usaha sendiri

Gaji pertama daripada usaha sendiri membuatkan rasa menghargai segala penat lelah yang dilakukan selama ini. Ini memberi dorongan berterusan agar anda terus mengejar matlamat yang dicita-citakan.

Persekitaran yang memberangsangkan

Ruang kerja yang kemas, teratur, bersih dan mengujakan membuatkan anda sentiasa leka bekerja. Ianya boleh memupuk motivasi dalaman untuk anda selesa bekerja di rumah sendiri.

Persediaan kewangan

Sebelum memutuskan untuk bekerja di rumah atau dari rumah anda sudah bersiap sedia dengan kewangan yang sepatutnya. Simpanan selama anda bekerja 10 tahun, lima tahun terdahulu adalah salah satu langkah selamat sebelum bermula sebagai isteri bekerjaya di rumah. Zero hutang adalah sesuatu yang sukar dilakukan.

Jika disiplin itu sudah lama anda amalkan, ianya memudahkan anda dalam pengurusan kewangan. Anda tidak takut untuk melunaskan bil-bil bulanan. Kereta anda sudahpun habis dibayar dan anda sudah buang jauh-jauh untuk menukar kereta baru.

Anda juga sudah konsisten membuat bayaran pinjaman belajar. Simpanan boleh membantu untuk meneruskan bayaran sebelum anda berada pada landasan semula menggunakan wang hasil pendapatan di rumah.

1 comment:

ieman said...

seronoknya boleh miliki seperti dalam gambar itu... bekerja di rumah mampu jana pendapatan yang mantap!

There was an error in this gadget

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin