Tuesday, June 23, 2009

Apa yang dimakan membentuk perlakuan diri



Teks: Masayu Ahmad
Foto:http://www.bbcgoodfood.com

Kita adalah apa yang kita makan. Sesekali apabila mengunjungi pasaraya dan singgah sebentar untuk minum-minum. Mata akan melilau ke sana sini. Tengok tingkah laku manusia yang banyak ragam dan menarik.

Mungkin hanya perbincangan suami isteri yang kelihatan jakun, kuno dan rasa sungguh kecewa. Kecewa kerana kedai makan yang memangnya sahih di depan mata milik bukan muslim, tetapi pelanggan dengan lahapnya makan hidangan dengan sungguh berselera. Serba salah kerana saya masih belum berani menegur padahal sebagai saudara Islam sudah menjadi tanggungjawab saya. Tetapi mata dan hati hanya membiarkan sahaja.

Fikiran saya biasanya akan menerawang jauh dan mula berfikir yang bukan-bukan. Kuali yang digunakan itu mungkin sudah digunakan di rumah. Kalau di rumah digoreng atau direbus daging haram yang tidak boleh dimakan oleh saudara Islam saya, bagaimana?

Dibawa pula kuali itu ke kedai, lalu dimasakkan pula masakan pelanggan. Aduhai, saya tidak mampu berkata-kata lagi. Selalulah menjadi perbincangan kami, suami isteri.

Selalunya pemilik kwok yik yang itu akan menggunakan pekerja-pekerja yang memakai tudung di hadapan kaunter. Menerima pesanan dan tugas-tugas di kaunter bayaran.

Persoalannya, siapa pula yang memasak. Alahai seorang lelaki bukan muslim dan berambut tegak-tegak bermata sepet. Mata saya akan menerobos untuk melihat siapa yang memasak, bukannya siapa yang mengambil pesanan. Sudah tentulah saya nampak, sebabnya hanya ditabirkan cermin telus mata memandang. Kecewa saya tak sudah-sudah bermukim di hati.

Halal haram dalam makanan yang diambil perlu jelas, walaupun kadang-kala kita rasa was-was. Jika was-was tidak perlu terus mengambilnya. Kerana halal haram juga yang akan menjadi darah daging. Seterusnya membentuk perlakukan diri.

Panas baran, mudah stress, penyakit hati kesan daripada makanan yang diambil yang tidak diketahui sumbernya, bersihnya. Kita adalah apa yang kita makan, ada benarnya. Usahakanlah untuk memberi yang suci lagi halal untuk anak-anak dan keluarga. Juga sumber rezeki yang berkat dan bersih.

2 comments:

cikMilah said...

Assalamualaikum,
salam berbalas kunjung
terima kasih kerana sudi menjenguk blog cikMilah.
Nice blog you have here. nampak title entry tu menarik sungguh. Minta link ya....nanti free boleh mentelaah di sini.

Wassalam

Masayu Ahmad said...

terima kasih cik Milah, sudi-sudikanlah,

berkongsi ilmu sekadar kemampuan saya

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin