Tuesday, December 24, 2013

Suri rumah suri ekonomi rumah tangga rancang tabungan persekolahan

Teks: Masayu Ahmad
Sudah sedia bekerja dari rumah baca naskah ini dahulu www.janawangdirumah.com

Sana-sini sudah ibu bapa sudah mula membuat persediaan akhir untuk anak-anak sekolah. Sekejapan masa berlalu kan. Anak-anak yang kecil dahulu masih bayi kini sudah mula alam persekolahan. Anak-anak saya seorang demi seorang sudah mula memasuki sekolah rendah. Tahun ini giliran Naufal Arif pula. Alhamdulillah. Kini Aiman sudah pun berusian 6 tahun, semasa saya mengambil keputusan berhenti dahulu Aiman masih 6 bulan. Maknanya sudah lebih kurang 5 tahun. Tahun pertama dan ke dua saya masih di awang-awangan, tidak ada jejak yang padat. Masih menebas hutang yang tebal. Tahun ke tiga dan ke empat itulah sudah mula menampakan jalan yang terang. Pun begitu sebelum ia menjadi lebuh raya, saya perlu juga meneruskan perjuangan dan perjalanan.

Alhamdulillah, sangat manis untuk dikenang. Pesan saya pada yang mendaftar saya sudah pun menebas hutan yang tebal, kalian kini tinggal pecut dan usaha luar biasa sahaja. Lebih mudah berbanding saya dahulu. Sudah ada banyak pilihan untuk meneruskan tanpa berlengah, berhenti terlalu lama, masuk persimpangan lain, atau berpatah balik. Itu perlunya fokus, konsisten dan matlamat.



No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin